'Lovelace': I pornoens vold

’Lovelace’ fungerer bedre som personligt drama end som beskrivelse af et miljø og et fænomen

Det er primært for Peter Sarsgaard og Amanda Seyfrieds præstationer, at man skal se ’Lovelace’. (Foto: UIP)
Det er primært for Peter Sarsgaard og Amanda Seyfrieds præstationer, at man skal se ’Lovelace’. (Foto: UIP)

'Lovelace' Instruktion: Rob Epstein og Jeffrey Friedman Medv.: Amanda Seyfried, Peter Sarsgaard, Juno Temple, Sharon Stone m.fl. 92 min. Premiere tors 21. novemberdag i 15 biografer

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

Historien om Linda Lovelace (Amanda Seyfried), der gjorde pornoen til et populærkulturelt fænomen med filmen ’Deep Throat’ – på dansk hed den ganske sigende ’Langt ned i halsen’ – men siden endte som radikal feminist, er efterhånden velkendt materiale. Lovelace har selv fortalt sin version i selvbiografien ’Skærsilden’ og i 2005 fik vi den glimrende dokumentarfilm ’Inside Deep Throat’, der på underholdende vis beskrev filmens kulturelle betydning.

’Lovelace’ har egentlig ikke noget nyt at tilføje, men gør alligevel indtryk med sit fokus på Lovelaces (som i virkeligheden hed Linda Susan Boreman) personlige deroute.

Hun bor som 21-årig stadig hjemme hos sine stærkt religiøse forældre efter mod sin vilje at have bortadopteret sit nyfødte barn. Så da den tilsyneladende charmerende Chuck Traynor (Peter Sarsgaard) er hun ikke svær at lokke med ud på eventyr. Han viser sig dog hurtigt at være et gennemført dumt svin, der først lokker hende ud i porno og derefter prostitution – for at dække sine egne økonomiske problemer – og tilmed gennembanker hende med jævne mellemrum indtil det efter et par års mishandling lykkes hende at slippe væk.



En grum historie, som dog fortælles noget firkantet her, hvor Lovelace fremstilles noget mere uskyldig og naiv end tilfældet efter sigende var i virkeligheden. Hvilket faktisk gør hendes ’fald’ en kende utroværdigt. Til gengæld hersker der vist ingen tvivl om, at Traynor ikke kan smudses nok til.

’Lovelace’ fungerer først og fremmest på grund af de to hovedpersoners troværdige spil (for slet ikke at tale om en nærmest uigenkendelig Sharon Stone som Lindas mor), men når som portræt af 70’ernes pornomiljø ikke op på siden af Paul Thomas Andersons ’Boogie Nights’ (1997) – men det er der på den anden side ikke meget, som gør.

PS. ’Lovelace’ er tilmed en ganske bornert film sit emne taget i betragtning, så hvis man søger saftige rekonstruktioner, er man gået galt i byen.

Se også: Amanda får den 'langt ned i halsen'

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i flash!
Hent flere