Efter Tinka-kaos: Nu reagerer TV2

Sagen om de manglende nissehuer tager nu en ny drejning

'Tinka og Kongespillet' er blevet så populær, at forældre raser over, at Ford ikke har flere nissehuer som den, Tinka har på i julekalenderen. Få et smugkig på serien og den populære nissehue her. Video: TV2

Sagen om de manglende Tinka-nissehuer skaber ærgrelse hos TV2, der fortæller, at efterspørgslen ganske enkelt har været større end forventet.

Det sker, efter mange forældre forgæves har forsøgt at skaffe en hue til deres børn.

I et stort reklamefremstød inviterede bilgiganten Ford nemlig børn, der har købt Tinkas julekalender, til at komme hen i den lokale butik og få en nissehue magen til den, som Tinka har på i julekalenderen 'Tinka og Kongespillet', som lige nu løber over skærmen på TV2.

For at få en Tinka-hue skulle børnene enten have farvelagt en seddel, der følger med TV2's lågekalender, eller også skulle de have været heldige at have fået et hue-kort i en pakke med Tinka-kort, som i øjeblikket udleveres i Kvickly, SuperBrugsen eller Dagli'Brugsen, når man køber varer for mere end 100 kroner.

Tinkas nissehue har fået rasende danskere til tasterne. Foto: Per Arnesen/TV2 Film, tv & radio - 16. dec. 2019 - kl. 09:18 Rasende seere: - Hvor er det skammeligt!

TV2: Vi ærgrer os
Flere forældre måtte dog gå skuffede og tomhændede hjem med deres børn søndag, fordi de i flere Ford-forhandlere var løbet tør for huerne, og det får nu TV2 på banen.

- Efterspørgslen efter lågekalenderen, nissehuer og samlekort har været større end forventet. Derfor er vi – trods en væsentligt øget produktion af blandt andet huer – kommet i den situation, at en del børn og forældre har måtte gå forgæves efter de nissehuer, som Ford har udleveret, så længe lageret rakte, til børn med en farvelagt tegning fra lågekalenderen eller et huekort, siger Head of Branded Content hos TV2 Jacob Fischer-Nielsen til tv2.dk.

'Tinka og Kongespillet' er et hit blandt landets unge. Foto: Per Arnesen/TV2
'Tinka og Kongespillet' er et hit blandt landets unge. Foto: Per Arnesen/TV2

For at imødekomme efterspørgslen havde TV2 og Ford ellers valgt at få produceret over dobbelt så mange nissehuer som for to år siden.

- Det ærgrer os selvfølgelig, og vi ved, at det også ærgrer hos Ford, som har gjort et stort arbejde for at fordele de resterende huer til de steder, hvor efterspørgslen har været størst, fortsætter Jacob Fischer-Nielsen.

Her ses Esben Dalsgaard som nissen Groth fra Minedalen. Foto: Per Arnesen/TV2 Film, tv & radio - 11. dec. 2019 - kl. 20:22 Det vidste du ikke om Grot fra 'Tinka'

Flere forældre måtte dog gå skuffede og tomhændede hjem med deres børn søndag, fordi de i flere Ford-forhandlere var løbet tør for huerne.

- Jeg blev ret ked af det indeni.

- Den skulle have været på hovedet, og så skulle jeg have vist den til mine venner, men så var den bare udsolgt, lød det i den forbindelse fra seksårige Vilas Fauerfelt til Ekstra Bladet.

Silas Faurfelt. Privatfoto
Silas Faurfelt. Privatfoto

Juletiden ødelagt
Adskillige danskere gik i samme anledning til tasterne på Fords Facebook-profil, hvor de udtrykte deres utilfredshed med Ford.

'I denne søde juletid, hvor alle børn glæder sig til jul og samler Tinka-kort og venter i spænding på at finde det specielle kort, som kan udløse en nissehue, så er det virkelig skuffende, at når kortet så endelig kommer i en af pakkerne, og man kører til en forhandler for at læse et skilt i vinduet: Alle Tinka huer er udleveret, så bliver den søde juletid sgu ligesom ødelagt, og man får et skuffet barn', skrev en rasende kvinde eksempelvis.

Viilbjørk som Falke i julekalenderen. Foto: Per Arnesen/TV 2 Film, tv & radio - 13. dec. 2019 - kl. 05:51 Falke fra 'Tinka' trænede til fingrene blødte

Herunder kan du læse Fords reaktion på sagen.

Pressechef: Ford uddeler en gratis Tinka nissehue til 5,54 % af børnene i Danmark

Ekstra Bladet har spurgt efter Ford Danmarks kommentar til de manglende nissehuer. Pressechef Lene Dahlquist vil kun svare på mail. Hun skriver:

'Det er naturligvis beklageligt, at vores samarbejde med TV2 om Tinka og Kongespillet har resulteret i, at nogle forældre og børn er blevet skuffede. Det har aldrig været formålet.'

'Vores ønske er at skabe glæde og synergi omkring samarbejdet med TV2 julekalender. For os hos Ford har det været vigtigt at Tinkas nissehue var en gratis gave som alle havde lige mulighed for at få. Ikke kun forældre, der var klar til at betale for dem – eller for eksempel forbeholdt Ford kunder.'

'Ford har stadig flere Tinka nissehuer, men det er rigtig at flere af vores Ford forhandlere er løbet tør. Jeg har kendskab til flere andre forhandlere, der stadig har nissehuer. Jeg ved, at vores forhandlere hjælper hinanden og sender de nissehuer de har til andre forhandlere, som er løbet tør. I sidste uge blev der yderligere sendt en ekstra sending ud til vores forhandlere.'

'Helt overordnet har Ford på intet tidspunkt tilbud ubegrænset mængder af nissehuer. Vi har i al vores kommunikation gjort opmærksom på, at der er nissehuer så længe lager haves.'

'Til gengæld har vi bestilt mange, mange flere nissehuer i år. To en halv gang flere. I alt 50.000.'

'Til orientering oplyser Danmarks Statistik at der i 2019 er 901.203 i alderen 2-15 år. Med 50.000 nissehuer til gratis uddeling over hele Danmark, resulterer det i, at Ford uddeler en gratis Tinka nissehue til 5,54 % af børnene i Danmark. Der ud over har der været et væld af hyggelige juleaktiviteter i Fords forhandlere. Autografskrivning og selfies med Lasse og Tinka, julestuer med æbleskiver eller ansigtsmaling m.fl. – alt sammen gratis for alle deltagere, der er mødt op.'

166 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i flash!
Hent flere