Oplev sex på en helt ny måde

Filmfestivalen CPH:PIX bryder med flere film klicheen om, at sex på film kun kan bruges til ophidselse og underlødig underholdning - læs om dem her

Et erotisk pirrende billede fra filmen 'Clip', der netop nu er aktuel på filmfestivalen CPH:PIX i København.(foto: CPH:PIX)
Et erotisk pirrende billede fra filmen 'Clip', der netop nu er aktuel på filmfestivalen CPH:PIX i København.(foto: CPH:PIX)

Filmfestivalen CPH:PIX sætter fokus på begrebet sex i flere film, men på en helt anden måde, end man normalt forventer.

Pornoens æstetik bliver f.eks. udforsket i Steen Schapiros danske eksperiment 'Loops', der giver både kønsstereotypier og pornokonventioner et ordentligt rap bagi. Filmen kombinerer sine dokumentariske portrætter med performative hardcore-sexscener og interviews, skriver CPH:PIX.

Den kontroversielle film 'Clip', undersøger pornoæstetikkens indgriben i ungdommen. Her møder vi Jasna, der kaster sig ud i et nihilistisk oprør imod verden og griber enhver lejlighed til at skeje ud. De allestedsnærværende mobiltelefoner gør selv de mest private øjeblikke til performances, og den purunge Isidora Simijonovic er frygtløs i den seksuelt grænseoverskridende rolle.

- 'Loops' og 'Clip' undersøger på hver deres måde, hvordan medialiseret seksualitet påvirker os. De tager sex på film alvorligt som emne, og det gælder for en hel række film i årets program på PIX, mener programchef Thure Munkholm.

- Der er en kliché omkring sex på film, at det er et salgskneb til ophidselse og underlødig underholdning. Disse film har en fuldstændigt anderledes æstetisk strategi og vil mane til debat og eftertanke på en meget anderledes måde end for eksempel 'Sex and Zen 3D' og 'Human Centipede', siger programchefen om filmene.

Destruktiv kvindelig seksualitet

Karakterstudiet 'Hemel' går - som 'Shame' med modsat fortegn - i kødet på et af de største tabuer: den kvindelige seksualitet i fuld udfoldelse. Andrea Arnolds minimalistiske filmatisering af 'Stormfulde højder' har gravet den litterære klassikers barske, sadomasochistiske kerne frem.

Grummest af alle portrætterne af de selvdestruktive kvindeskæbner er Urzula Antoniaks radikale 'Code Blue', der skabte kæmpe debat efter premieren i Cannes i fjor. Måske ikke så overraskende, for den nådesløse og grafiske brug af tabubelagte temaer som voldtægt og seksuel ydmygelse i portrættet af den aldrende Marian er absolut ikke for sarte sjæle.

LÆS OGSÅ:

Se også: Bedrøvelige ludere

1 af 2 
2 af 2 Et erotisk pirrende billede fra filmen 'Clip', der netop nu er aktuel på filmfestivalen CPH:PIX i København.(foto: CPH:PIX)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i flash!
Hent flere