Rasende seere: - Hvor er det skammeligt!

Tinka-nissehuer har i den grad sat sindene i kog blandt danskerne

'Tinka og Kongespillet' er blevet så populær, at forældre raser over, at Ford ikke har flere nissehuer som den, Tinka har på i julekalenderen. Få et smugkig på serien og den populære nissehue her. Video: TV2

Tredje søndag i advent blev dagen, hvor bilproducenten Ford satte sindene i kog hos seksårige Vilas Faurfelt og en lang række andre danske børn og deres forældre.

I et stort reklamefremstød inviterede bilgiganten nemlig børn, der har købt Tinkas julekalender, til at komme hen i den lokale butik og få en nissehue magen til den, som Tinka har på i julekalenderen 'Tinka og Kongespillet', som lige nu løber over skærmen på TV2.

For at få en Tinka-hue skulle børnene enten have farvelagt en seddel, der følger med TV2's lågekalender, eller også skulle de have været heldige at have fået et hue-kort i en pakke med Tinka-kort, som i øjeblikket udleveres i Kvickly, SuperBrugsen eller Dagli'Brugsen, når man køber varer for mere end 100 kroner.

Her ses Esben Dalsgaard som nissen Groth fra Minedalen. Foto: Per Arnesen/TV2 Film, tv & radio - 11. dec. 2019 - kl. 20:22 Det vidste du ikke om Grot fra 'Tinka'

Tinkas nissehue har fået rasende danskere til tasterne. Foto: Per Arnesen/TV2
Tinkas nissehue har fået rasende danskere til tasterne. Foto: Per Arnesen/TV2
 

Flere forældre måtte dog gå skuffede og tomhændede hjem med deres børn søndag, fordi de i flere Ford-forhandlere var løbet tør for huerne.

- Jeg blev ret ked af det indeni.

- Den skulle have været på hovedet, og så skulle jeg have vist den til mine venner, men så var den bare udsolgt, lød det i den forbindelse fra seksårige Vilas Fauerfelt til Ekstra Bladet.

Det er Ford dårligt. Vilas Faurfelt var et af de børn, der blev slemt skuffede, da han troede, at han skulle have en Tinka-hue hos Ford. Privatfoto
Det er Ford dårligt. Vilas Faurfelt var et af de børn, der blev slemt skuffede, da han troede, at han skulle have en Tinka-hue hos Ford. Privatfoto
 

Adskillige danskere gik i samme anledning til tasterne på Fords Facebook-profil, hvor de udtrykte deres utilfredshed med Ford.

'I denne søde juletid, hvor alle børn glæder sig til jul og samler Tinka-kort og venter i spænding på at finde det specielle kort, som kan udløse en nissehue, så er det virkelig skuffende, at når kortet så endelig kommer i en af pakkerne, og man kører til en forhandler for at læse et skilt i vinduet: Alle Tinka huer er udleveret, så bliver den søde juletid sgu ligesom ødelagt, og man får et skuffet barn', skrev en rasende kvinde eksempelvis.

'Tinka og Kongespillet' har i år været enormt populær. Foto: TV2/Per Arnesen
'Tinka og Kongespillet' har i år været enormt populær. Foto: TV2/Per Arnesen

Det er skammeligt
Nu er stemningen imidlertid vendt, og på Fords Facebook-side vælter det ind med kommentarer fra danskere, der mener, at folk ikke kan tillade sig at brokke sig over gratis huer.

'Jeg synes, det er rigtig flot, at I tilbyder 50.000 gratis nissehuer til børn, der godt kan lide Tinka. I har prøvet at skabe en juleglæde, men det er endnu en gang blevet bevist, at man aldrig kan gøre curlingforældre tilfredse. I kunne have tilbudt 500.000 huer og stadig møde en shitstorm fra møgforkælede unger og deres forældre, som lever i en osteklokke', skriver en.

Se også: 'Tinka'-Lasse jagter stor drøm

'Hvor er det skammeligt, at voksne mennesker opfører sig sådan over en skide nissehue. Den er GRATIS, og en gang imellem bliver man altså skuffet. Det kan man ikke leve et helt liv uden at blive... Så hvad vil I have nu, gratis krise psykologhjælp, eller hvad? Børnene har uden tvivl glemt den hue inden for et par uger, så at I gør det til så stor en ting er da for åndssvagt... I er voksne mennesker. Opfør jer som sådan. Forklar jeres børn, at de ikke kan vinde hver gang', skriver en anden, mens en tredje fortsætter:

'Hvor har vi det egentlig godt her i Danmark, når mangel på nissehuer kan generere så meget brok og elendighed! Ford - fedt at I har delt nissehuer ud. Det burde alle kunne støtte op omkring.

Herunder kan du læse Fords syn på hele sagen:

Pressechef: Ford uddeler en gratis Tinka nissehue til 5,54 % af børnene i Danmark

Ekstra Bladet har spurgt efter Ford Danmarks kommentar til de manglende nissehuer. Pressechef Lene Dahlquist vil kun svare på mail. Hun skriver:

'Det er naturligvis beklageligt, at vores samarbejde med TV2 om Tinka og Kongespillet har resulteret i, at nogle forældre og børn er blevet skuffede. Det har aldrig været formålet.'

'Vores ønske er at skabe glæde og synergi omkring samarbejdet med TV2 julekalender. For os hos Ford har det været vigtigt at Tinkas nissehue var en gratis gave som alle havde lige mulighed for at få. Ikke kun forældre, der var klar til at betale for dem – eller for eksempel forbeholdt Ford kunder.'

'Ford har stadig flere Tinka nissehuer, men det er rigtig at flere af vores Ford forhandlere er løbet tør. Jeg har kendskab til flere andre forhandlere, der stadig har nissehuer. Jeg ved, at vores forhandlere hjælper hinanden og sender de nissehuer de har til andre forhandlere, som er løbet tør. I sidste uge blev der yderligere sendt en ekstra sending ud til vores forhandlere.'

'Helt overordnet har Ford på intet tidspunkt tilbud ubegrænset mængder af nissehuer. Vi har i al vores kommunikation gjort opmærksom på, at der er nissehuer så længe lager haves.'

'Til gengæld har vi bestilt mange, mange flere nissehuer i år. To en halv gang flere. I alt 50.000.'

'Til orientering oplyser Danmarks Statistik at der i 2019 er 901.203 i alderen 2-15 år. Med 50.000 nissehuer til gratis uddeling over hele Danmark, resulterer det i, at Ford uddeler en gratis Tinka nissehue til 5,54 % af børnene i Danmark. Der ud over har der været et væld af hyggelige juleaktiviteter i Fords forhandlere. Autografskrivning og selfies med Lasse og Tinka, julestuer med æbleskiver eller ansigtsmaling m.fl. – alt sammen gratis for alle deltagere, der er mødt op.'

Mest læste i flash!
Hent flere