Fandt DSB's forsvundne IC4-tog i Libyen

Berlusconi forærede Gadaffi et af de danske tog i gave



På Gaddafis tog står der '40 års bedrifter'. Toget var en gave fra Berlusconi til Gadaffi i anledning af hans 40 års jubilæum som Libyens diktator i 2009. (Foto: Jonathan Herrik / DR)
På Gaddafis tog står der '40 års bedrifter'. Toget var en gave fra Berlusconi til Gadaffi i anledning af hans 40 års jubilæum som Libyens diktator i 2009. (Foto: Jonathan Herrik / DR)

Det er svært for DSB at vride de i alt 83 IC4-tog ud af den italienske togproducent AnsaldoBreda, som de i 2000 betalte knap fem milliarder kroner for.

Og mens det lader til at DSB fortsat bliver holdt for nar med en endeløs række af løfter, fik den daværende italienske premierminister Silvio Berlusconi i 2009 lov at tage et af togene og bruge det som gave til den libyske diktator Muammar Gaddafi.

I første omgang blev toget spottet på Google Maps, men da afviste DSB at der skulle være tale om et af deres tog. Det sagde til Ingenøren, at der var tale om et udstillingstog, og ikke et der skulle have været sendt til Danmark.

Nye billeder inde fra toget afslørede dog, at førerrummet var fuldstændig identisk med dem man ser i de togsæt, der er leveret til DSB.

Læs også:

Se også: Direktør for DSBs skandaletog ryger ud

Og det er mere end hvad Anders Lund Madsen synes at de danske skatteydere skal finde sig i. Så han sendte i februar sin nye praktikant, Frederik Linde, til Tripoli for at finde toget - og få det med hjem til Danmark.

- Det var et stort sats - og alle, vi snakkede med, både før og efter, var ret sikre på, at hvis det havde været i landet, så var det hundredeprocent stjålet. Alt i Libyen, der har tilhørt Gaddafi, er bombet - de hader ham. Og dette tog var en gave fra Berlusconi til Gaddafi da han i 2009 havde 40 års jubilæum som diktator, fortæller Frederik Linde, der nær var blevet anholdt, da han fandt toget.

- Toget var svært bevogtet af millitærmennesker, da det faktisk er blevet et prestigeprojekt i Libyen. Det er det eneste tog i landet og de har tanker om, at få det til at køre.

- Så vi blev smidt væk med folk, der havde mega store geværer og alt det der. Men fordi vi kælent tiggede og forklarede os på det Libyske Transportministerium, fik jeg lov til at visitere det. Og bingo - jeg kunne se, at det var et dansk IC4-tog. Med dansk stelnummer og skilte på både tog og motoren.

 

Frederik fik lov at komme ombord, men desværre kunne han ikke få en tur på den lille, lukkede togbane.

- Klamphuggerne i Libyen havde selvfølgelig smidt nøglen væk!

 

DSB fik leveret de første fire IC4-tog i 2006, og siden er der drypvis kommet tog, men alle har holdt mere eller mindre stille i lange perioder på grund af driftsproblemer. Og her godt 13 år efter kontraktens underskrivelse, er der stadig så store problemer, at DSB har truet med at annullere hele ordren, hvis ikke alt er leveret inden september i år.

Ekstra Bladet har været i kontakt med DSB - der undersøger sagen og vender retur senere.

Se jagten på Gadaffis IC4-tog i 'Dårlig nyt med Anders Lund Madsen' på DR2 i aften kl. 22.00.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i flash!
Seneste i flash!
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen