DR i nyt reklamestunt

I det meget omtalte DR-program 'Smerte Eksperimentet' optrådte der - i strid med DR's egne retningslinjer - synlig reklame for Det Private Barselshotel, der lagde lokaler til løjerne

Det Private Barselshospital var den tredje hovedperson i DR's stort anlagte fødselseksperiment. (Foto: DR)
Det Private Barselshospital var den tredje hovedperson i DR's stort anlagte fødselseksperiment. (Foto: DR)


Se også: Emil Thorup efter smertehelvede: - Jeg er vildt stolt



Se også: Thomas Skov om mande-fødsel: - Det var som at blive flået

To ting står klart for de fleste, der mandag aften fulgte modige Emil Thorup og Thomas Skov blive udsat for fødselslignende smerter på DR3 i fire stive timer i den bedste sendetid:

1/ Det gør ondt at føde (uanset om du er kvinde eller mand).

2/ Det Private Barselshotel i Gentofte er 'For dig, der vil give din baby den bedste start på livet'.

Mediebureauet Carat, der er et af Danmarks største og lever af at rådgive virksomheder i, hvordan de får mest ud af deres reklamebudget, vurderer, at mandagens maraton-udsendelse fra Det Private Barselshotel er en ganske god forretning for Gentofte-firmaet.

- Det er klart, at det har en stor værdi for det på gældende barselshotel at blive eksponeret på den måde på DR. Der sidder jo utvivlsomt en del seere ude i landet, der nu er klar over, at der findes barselshoteller, og hvad de kan tilbyde, og det er jo værdifuldt for udbyderen, siger Carats administrerende direktør Malene Birkebæk.

Præcis hvor mange penge eksponeringen har været værd vil dog være for tidskrævende at kortlægge.

- Det vil kræve, at man ser hele udsendelsen nøje igennem og tæller, præcis hvor mange minutter navn, logo, slogan osv. er synlig, og det er jo selvssagt ganske omfattende, når det er fire timer, det drejer sig om, siger Malene Birkebæk fra Carat.

Skjult reklame skal forhindres
DR's egne programetiske retningslinjer lyder således:

'Et af DRs særkender er, at DRs sendeflader og programmer ikke indeholder reklame. Det er derfor vigtigt, at alle medarbejdere og samarbejdspartnere er opmærksomme på at forhindre skjult reklame i DRs programmer'.

Hos DR er man dog ikke enig i, at de meget synlige skilte - eksempelvis på sengens hovedgærde - har karakter af reklame.

- Jeg har ikke indtryk af, at de har sat reklamer op. Det er jo ikke en hospitalsgang. Det er jo et privat barselshotel, så vi filmer i deres rum, som de ser ud. Og der skulle mig bekendt ikke være sat reklamer op på nogen måde, siger Lars Rønnow Torp, der er redaktionschef hos DR Videnskab, der har produceret udsendelsen til DR3.

Ingen reklameværdi
På Det Private Barselshotel i Gentofte forklarer man, at man havde placeret skiltet på sengen, før DR kom forbi med deres tv-hold, men at det er normal procedure, at gøre det tydeligt for deres kunder, hvor de befinder sig.

- Vi benytter værelser på Gentofte Hotel, og før vi tager imod vores gæster, gør vi værelserne klar med blomster, vugger og skilte, som det der kunne ses i programmet, siger Lone Klitgaard, der er kommunikationskonsulent på Det Private Barselshotel.

Hun er ikke enig i ekspertens vurderingen af, at den fire time lange eksponering på DR3 har reklamemæssig værdi for firmaet.

- Det er ikke en reklame. Det er blot for at vise, hvor vi er, siger Lone Klitgaard.

Så du mener ikke, at skiltet på hovedgærdet af sengen med jeres navn og slogan kan betragtes som en reklame?

- Nej.

Der er vel en ret stor reklameværdi i det for jer?

-Det tror jeg ikke. Men det kan jeg jo ikke sige præcist. Den værdi, det måske kan have for os, er 10 likes på Facebook. Og det er jo meget, meget lidt.



På Det Private Barselhotels Facebook-side kan man se, hvordan en barselsstue uden reklamer ser ud.
På Det Private Barselhotels Facebook-side kan man se, hvordan en barselsstue uden reklamer ser ud.


0 kommentarer
Vis kommentarer