'1864' bliver ikke historieundervisning

DR's dramasatsning tager sig dramatiske friheder inden for den historiske ramme

Ole Bornedal forbeholder sig retten til at tage sig kunstneriske friheder i fortællingen om '1864'. (Foto: Linda Johansen).
Ole Bornedal forbeholder sig retten til at tage sig kunstneriske friheder i fortællingen om '1864'. (Foto: Linda Johansen).

- Man kunne lave lange scener, hvor London-traktaten blev forklaret, men det ville jeg aldrig nogensinde have gjort. Om så min familie blev truet på livet.

Ole Bornedal er ikke til at spøge med, når det kommer til hans dramatiske frihed i arbejdet med DR's kommende dramasatsning '1864', som torsdag blev præsenteret for pressen, inden optagelserne begynder 8. april.

Projektet, der har et svimlende budget på 173 millioner kroner, bygger ellers på journalisten og historikeren Tom Buk-Swientys dokumentariske bøger om slaget ved Dybbøl. Men Bornedals dramatisering, der både vil resultere i en tv-serie og en spillefilm, vil også digte mellem de historiske fakta.

- Vi gør meget ud af allerede nu at fortælle, at det er en relativt fri fortolkning af de faktiske begivenheder. Det er ikke noget, der vil gå ind i de danske klasseværelser og blive det, som lærerne begynder at undervise børnene efter, fastslår instruktøren.

DR's dramachef Piv Bernth forventer dog, at projektet med sin forventeligt brede appel vil blive et referencepunkt for den kollektive fortælling om begivenhederne i '1864'.

Læs også:

Se også: Gråbøl og Kaas klar til ny stor DR satsning

- Den vil selvfølgelig få en betydning, men vi går aldrig ud og siger, at vi fortæller sandheden. Vi fortæller om en periode i Danmark gennem nogle unge mennesker og deres oplevelser, som er subjektive, og det vil de altid være, forklarer hun.

I '1864' følger vi det fattige brødrepar Laust og Peter, som begge bliver forelsket i den velbemidlede Inge, inden de melder sig frivilligt til krigen mod tyskerne. Historien bringes til nutiden af Inges dagbog, som i 2014 bliver fundet af den utilpassede Claudia.

- Vi ville aldrig lave om på, hvad der skete ved Dybbøl, men man må dreje på nogle knapper her og der, for at fiktionens egen fortælling kan gå op. Men de går i de rigtige kostumer, og forløbet i slaget vil være det rigtige. Vi kan jo ikke lige pludselig lave det om, så vi slog tyskerne, forklarer Piv Bernth.

Manden bag det historiske forlæg, Tom Buk-Swienty, er da også helt tryg ved, at serien kan blive danskernes referencepunkt for de historiske begivenheder ved Dybbøl.

- Helt fra starten betingede jeg mig, at det historiske bagtæppe skulle være i orden, og så kunne der skabes et drama foran. Det er så sandsynligt og så virkeligt, at du helt klart får en fornemmelse både af det politiske spil og af selve krigens gru, siger forfatteren, der har fungeret som konsulent på Ole Bornedals arbejde med manuskriptet.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i flash!
Hent flere