Radio- og TV-nævn kritiserer DR for skjult is-reklame

Det var ikke i orden, da man tidligere på året kunne opleve en slet skjult reklame for Ben & Jerry's is på DR3

Is-reklamer hører ikke hjemme på en licens-finansieret tv-kanal.
Is-reklamer hører ikke hjemme på en licens-finansieret tv-kanal.

Se også: Ups! Uheldig reklame i 'Den store bagedyst'

Den 24. februar viste DR3 et afsnit af det amerikanske talkshow 'The Tonight Show' med Jimmy Fallon som vært.

Undervejs i programmet præsenterede Fallon en ny type is fra det verdensomspændende firma Ben & Jerry's.

Isen havde som et ordspill på 'The Tonight Show' fået det oplagte navn 'The Tonight Dough', og i programmet så man tydeligt værten stå med med Ben & Jerry-isbægere, mens han tydeligt reklamerede for isen.

Klage fra konkurrent
Årsagen til 'reklameindslaget' var, at isen i en begrænset periode kunne købes på det amerikanske marked. Overskuddet fra salget gik til velgørenhedsorganisationen 'SeriousFun Children's Network', der hjælper alvorligt sygdomsramte børn og deres pårørende. Det skriver DR i en pressemeddelelse.

Selv om indslaget altså drejer sig om et velgørenhedsprojekt, var det alligevel for stærk kost for en medarbejder fra Radio 24/7, der derfor klagede til Radio- og TV-nævnet.

Selv om man hedder Jimmy Fallon og er en af verdens bedst kendte tv-værter, må man stadig ikke reklamere for is på DR. (Foto: AP)
Selv om man hedder Jimmy Fallon og er en af verdens bedst kendte tv-værter, må man stadig ikke reklamere for is på DR. (Foto: AP)

Ikke redaktionelt begrundet
I sin afgørelse når Radio- og TV-nævnet frem til, at DR gjorde skjult reklame for Ben & Jerry's – også udover, hvad der kan anses for at være redaktionelt begrundet.

Nævnet anerkender dog samtidig, at der er lempeligere regler for programmer, som DR køber i udlandet, end dem, DR selv producerer. Men understreger, at DR alligevel stadig har pligt til at sikre sig, at også indkøbte programmer overholder gældende regler. Det skriver nævnet i deres vurdering.

Velkendt varemærke
Her slår Radio- og TV-nævnet også fast, at det ikke har nogen betydning, at den specifikke is ikke kan købes i Danmark, da Ben & Jerry’s-mærket er et særdeles velkendt varemærke verden over - også i Danmark..

DR forsvarer sig med, at 'The Tonight Show' er et indkøbt, udenlandsk program, hvor DR hverken har haft indflydelse på indhold eller tilrettelæggelsen - herunder hvilke aftaler, der skulle foreligge mellem producenten af 'The Tonight Show', NBC, og isfirmaet Ben & Jerry's.

14 kommentarer
Vis kommentarer