TV3 afslører tophemmelige tal

Kendskabet til 'Love Island' vokser støt, men programmet har stadig svært ved at fange tv-seernes interesse. Hos TV3 jubler man dog over fremgang på Viaplay og åbner nu godteposen for de ellers tophemmelige streamingtal

Julie er en af de få, der har fundet kærligheden i programmet, hvor hun er blevet kærester med Oliver. Foto: ANTHON UNGER
Julie er en af de få, der har fundet kærligheden i programmet, hvor hun er blevet kærester med Oliver. Foto: ANTHON UNGER

Er det nok at hitte på en streamingtjeneste i 2018?

Ja, mener TV3, der må konstatere, at storsatsningen 'Love Island' fortsat har svært ved at fange tv-seernes interesse. Til gengæld går det så godt på Viaplay, at man nu åbner mere op om de ellers normalt så hemmelige tal.

Kærlighedsprogrammet er TV3's største realitysatsning i mange, mange år, og der var på forhånd tårnhøje forventninger til formatet, som har klaret sig eminent i Storbritannien.

Her er tv-seertallet ottedoblet fra sæson ét til sæson fire. Sådan er billedet langt fra herhjemme, hvor det endnu ikke er lykkedes at ramme kanalens uge top-10 over de mest seete programmer.

Hvad er 'Love Island'

'Love Island' har kørt i fire sæsoner i Storbritannien, hvor programmet har manifesteret sig som de tabloide mediers yndlings-show nummer ét.

Efter en ordinær første sæson med 'blot' 500.000 seere er programmet kun vokset i popularitet. I den fjerde sæson så hele fire millioner briter med.

I 'Love Island' prøver ti unge mænd og kvinder at finde kærligheden. De danner par og sover under samme tag i små to måneder. Løbende kommer nye deltagere ind. Og her får man at se, om parrenes relationer er stærke nok til at modstå fristelserne. Den, der ikke har en partner, ryger hjem til Danmark.

I modsætning til andre programmer er seerne hjemme i stuerne med til at træffe en lang række beslutninger i relation til programmet via en app, da der kun går 24-48 timer, fra tingene sker, og til de vises på tv.

Få ser med
Ekstra Bladet har fået de nyeste tal fra Kantar Gallup, og de viser, at programmet i dets første uge kunne mønstre 383.000 seere fordelt på seks udsendelser - et tal der ugen efter lå nogenlunde stabilt med 380.000 seere fordelt på ugens seks afsnit.

I tredje uge er det tal dalet til 312.000 seere. Eller 52.000 i gennemsnit per afsnit.

Til sammenligning kræver det typisk 100.000 seere at blive blandt kanalens 10 mest seete programmer, hvor 'Paradise Hotel', der sendes i samme tidsrum, ofte befinder sig.

Selvom programmet ikke har fået fat i tv-seerne, så er billedet et helt, helt andet på Viaplay, hvorfor man alligevel jubler på TV3.

'Love Island's tre første uger:

Uge 43:

22-10: 132.000

23-10: 60.000

24-10: 52.000

25-10: 80.000

26-10: 24.000

27-10: 35.000

Samlet for ugen: 383.000

Uge 44:

29-10: 66.000

30-10: 68.000

31-10: 53.500

01-11: 73.000

02-11: 66.000

03-11: 53.500

Samlet for ugen: 380.000

Uge 45:

05-11: 38.000

06-11: 76.000

07-11: 57.000

08-11: 72.000

09-11: 29.000

10-11: 40.500

Samlet for ugen: 312.500

Tallene er fra Kantar Gallup og inkluderer seere på flow-tv, folk der har optaget og set programmet på et senere tidspunkt samt streams fra Viafree, oplyser Kantar Gallup til Ekstra Bladet. Tallene inkluderer ikke Viaplay.

Åbner godteposen
Efter programmets første uge udsendte TV3 en pressemeddelelse, hvori man oplyste, at programmet var det mest streamede på Viaplay, samt at flere end 270.000 havde set premiereafsnittet på tværs af platformene TV3, Viafree og Viaplay. Det tal er kun steget.

- 'Love Island' er en god historie, som vi er glade for, fortæller programdirektør i Nordic Entertainment Group, Kenneth Kristensen.

Nathalie er blandt deltagerne i programmet. Foto: ANTHON UNGER
Nathalie er blandt deltagerne i programmet. Foto: ANTHON UNGER

'Love Island-deltageren Ida og de andre deltagere har ikke fået fat i tv-seerne. Foto: ANTHON UNGER Film, tv & radio - 30. okt. 2018 - kl. 18:29 Av, av, av: Tv-seerne flygter fra 'Love Island'

For at understrege sin pointe åbner han lidt for godteposen, der indeholder de normalt dybt hemmelige streamingtal.

- Det første afsnit af 'Love Island' havde cirka 270.000 seere på tværs af platforme. Og i den tid, der er gået, er det tal faktisk vokset, så det første afsnit nu er set af 350.000 mennesker på tværs af platforme. Når det gælder 'Love Island' er 80 procent streaming og resten er visninger på TV3, siger Kenneth Kristensen.

- Kigger man på den første uge, så har de afsnit på nuværende tidspunkt et gennemsnit på 280.000 seere på tværs af platforme. Og vi kan se, at fra dag ét til dag syv er forbruget ret stabilt. Det er det også fra dag syv til dag fjorten. Mønstret igennem er ret stabilt.

(Hør Olivia, der deltager i 'Love Island', fortælle om sine mange tatoveringer)

Håbede på flere på TV3
280.000 seere er, hvad 'Robinson Ekspeditionen' normalt trækker alene på TV3 og Viafree. Men det har også en fanskare, der har hobet sig op over de 20 år, programmet har været vist. Kenneth Kristensen fortæller, at han gerne så, endnu flere fulgte 'Love Island' på TV3.

- Selvfølgelig så jeg gerne, at flere så det på TV3 også, men vi må også bare konstatere, at den målgruppe, der ser programmer som 'Love Island' og 'Paradise Hotel' og andre realityformater, det er den yngre målgruppe, som ofte er at finde på streaming. Derfor overrasker det os egentlig ikke, siger han og fortsætter.

- På Viaplay er det kun 'Robinson Ekspeditionen' og 'Paradise Hotel', der overgår 'Love Island' i streamede minutter i år. Det er altså inden, at vi overhovedet er færdige med 'Love Island', og når vi måler programmet mod nogle, der har henholdsvis 20 og 14 år på bagen. For os er det en pissegod historie, som jeg har svært ved ikke at være stolt over.

(Læs Jonas fra årets 'Love Island' bedre at kende i videoen herunder)

Klar til sæson to
Til 'Love Island' hører en app, hvori seerne kan være med til at bestemme udviklingen i villaen. Kenneth Kristensen oplyser, at den i skrivende stund er downloadet flere end 100.000 gange.

- 'Love Island' er jo et kæmpe format, er det nok for jer, at det kun klarer sig godt på stream?

- På den lange bane fungerer de her formater kun, hvis de fungerer på Viafree og Viaplay. Vi har allerede passeret vores målsætning på 'Love Island' med de performancetal, vi ser nu, så vi er meget glade, understreger han.

I programmet følger man unge danskeres jagt på kærligheden. Foto: TV3
I programmet følger man unge danskeres jagt på kærligheden. Foto: TV3

Allerede nu står det klart, at der arbejdes på en sæson to.

Her er det nærliggende at se, hvor man kan gøre det bedre. Et af kritikpunkterne har været, at der typisk er utrolig kort deadline fra et afsnit slutter til den dertilhørende seerafstemning slutter. Det betyder, at man skal sidde klar hver aften klokken 22 på enten Viaplay eller TV3, hvis man skal nå at stemme med og derved påvirke udviklingen i programmet.

Kritikken blev fremført i podcasten 'Reality Tjek', men lige præcis den del bliver der ikke ændret på.

- Det er ikke noget, vi har haft oppe at vende. Hvis du vil være med til at bestemme, hvem der vinder i et show, hvor der er mere eller mindre live-afstemninger, så må du se det, når det kommer på. Hvis du venter fem timer, så er det ofte overstået. Sådan er det, siger Kenneth Kristensen.

33 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i flash!
Hent flere