Afviser Frede-beskyldninger: Jeg er blevet fejlfortolket

Tv-sexologen Jakob Olrik afviser nu, at han nogensinde har beskyldt kronprins Frederik for utroskab

Kronprins Frederik blev udsat for hårde beskyldninger i onsdagens Her&Nu. Nu afviser ophavsmanden, at han har påstået, at Frederik har været utro. (Arkivfoto: Claus Bonnerup)
Kronprins Frederik blev udsat for hårde beskyldninger i onsdagens Her&Nu. Nu afviser ophavsmanden, at han har påstået, at Frederik har været utro. (Arkivfoto: Claus Bonnerup)

Ugebladet Her&Nu er endnu en gang kommet i stormvejr på baggrund af en historie om de kongelige.

I efteråret var det en historie om, at prinsesse Marie skulle have fået lavet en brystoperation, som bladet senere måtte trække tilbage.

Og nu har kongehuset atter taget til genmæle mod en af deres historier, idet Her&Nu i deres trykte udgave skriver en påstand fra sexologen og forfatteren Jakob Ulrik om, at kronprins Frederik har betalt 50.000 kroner for at gå til en prostitueret.

Se også: Kongehuset svarer igen på ugeblads-beskyldning om utroskab

Historien blev efterfølgende kaldt 'stærkt krænkende og usand' af kongehusets pressechef Lene Balleby.

Reaktionen fik ifølge chefredaktør Erling Tind Larsen Her&Nu's redaktion til at drøfte, om de er gået for langt.

Se også: Ugeblad efter svar fra kongehuset: Er vi gået for langt?

Og hvis man skal tro historiens opgavsmand, Jakob Olrik, er der noget, der kunne tyde på det.

Ren fiktion
I en mail sendt til Ekstra Bladet skriver han nemlig blandt andet, at han er blevet fejlfortolket.

- Jeg har hverken i bogen eller i interviews udpeget virkelige enkeltpersoner som model for nogen af mine personer. Hvad jeg har sagt, er, at jeg godt kunne forestille mig visse personer gøre ting som dem, jeg skriver om. Ikke andet, skriver Jakob Olrik blandt andet.

- At det er blevet fortolket anderledes, er jeg ked af og beklager, skriver han.

I samme mail understreger han, at hans bog 'Natsværmer', som hele sagen bygger på, er fiktionaliseret og skal ses som en god historie, der er inspireret af virkeligheden.

Han hævder i samme omgang, at det, der er blevet skrevet i Her&Nu, ikke var det, han havde fået indtryk af ville blive trykt.

- Ikke mindst er jeg ked af interviewet i ugebladet Her&Nu i denne uge. De har læst en tekst op for mig, som jeg har godkendt. Og så har de trykt en anden, skriver forfatteren.

Jakob Olrik afviser, at han har beskyldt kronprinsen for utroskab. (Foto: Kim Kastrup)
Jakob Olrik afviser, at han har beskyldt kronprinsen for utroskab. (Foto: Kim Kastrup)
 

Chefredaktør afviser
Ekstra Bladet har spurgt Erling Tind Larsen, hvad Jakob Olriks kommentarer betyder for, hvorvidt de fortryder historien, og om de vil fastholde, at han har sagt det, de skriver i artiklen.

Han ønsker ikke at blive interviewet telefonisk, men har kortfattet svaret per mail.

- Jakob Olrik har fået oplæst det interview, som er trykt i HER&NU. Andre kommentarer har jeg ikke lige nu, skriver Erling Tind Larsen til Ekstra Bladet.

At historien i det hele taget har været bragt i Her&Nu er blevet mødt med massiv kritik.

Bryder flere regler
Blandt andet har en mediejurist vurderet over for fagbladet Journalisten, at Her&Nu bryder loven med artiklen, som der blev henvist til på forsiden af bladet.

- Min vurdering er, at artiklen både strider mod privatlivets fred, injuriereglerne og de presseetiske regler. Den lever hverken op til de etiske eller retlige standarder, vi normalt stiller for en afslørende historie. Artiklen er baseret på én kilde, der har sine oplysninger fra en anden anonym kilde, siger Vibeke Borberg, forskningschef i mediejura på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, til fagbladet.

Ekstra Bladet har dagen igennem forsøgt at få uddybende kommentarer fra både Jakob Olrik og kongehuset.

Kongehuset har dog hidtil kun sendt en enkelt udtalelse fra pressechef Lene Balleby.

- Der viderebringes stærkt krænkende og usande påstande, som er baseret på rygter og gætterier, skriver Lene Balleby i en mail til Ekstra Bladet.

67 kommentarer
Vis kommentarer