Turisterne svigter Margrethe & Co.

Mens antallet af kongelige er mere end fordoblet, har landet mistet millioner af turister

Henrik og Margrethes dyre krumspring gør ikke megen nytte. (Foto: AP)
Henrik og Margrethes dyre krumspring gør ikke megen nytte. (Foto: AP)
Mens kongefamilien knop-skyder som aldrig før med et hav af nye, apanage-nydende medlemmer, så har det ikke haft den store effekt på den danske turisme.

Tværtimod vender udlandet ryggen til eventyret om monarkiet højt mod nord.

For selv om vi siden 1995 er blevet beriget med hele otte nye kongelige, har det langt fra givet det boom af overnattende turister, der angiveligt skulle være valfartet hertil, fordi vores slotte bebos af folk med kroner på hovederne.

Siden Alexandra kom hertil i 1995 og frem til at Marie Cavallier overtog hendes plads i Møgeltønder, er turiststrømmen svundet ind med ikke færre end 5.514.245 turistovernatninger.

Det punkterer myten om, at de kongelige er gode for turismen.

Og er der noget, der ellers kan samle royalister ud over kærligheden til den kongelige familie, er det bekymringen for den danske turismeindustri og vores eksport.

4,4 mio. pr. mand
Sæt to royalister sammen, og de når lynhurtigt til enighed om, at Amalienborgs indbyggere er en særdeles god forretning, fordi de får turisterne til at strømme til vores land.

Tallene fra Danmarks Statistik viser dog, at turister ikke vælger destination ud fra, hvilken styreform der er i Danmark.

Og de barske tal viser tydeligt, at der ikke er meget hold i myten.

I 1994, hvor den kongelige familie bestod af Margrethe, Henrik, Frederik, Joachim, Benedikte og Elisabeth genererede hver enkelt kongelig således 4,4 millioner turistovernatning pr. mand.

I 2008 var det tal svundet ind til lidt mere end 1,7 millioner pr. kongeligt medlem.

I 1997 var Danmarks Turistråd ellers helt oppe at ringe over, at Alexandra var kommet ind i familien. Nu skulle der tjenes milliarder på den nye kongelige.

– Vi er meget glade for, at prinsesse Alexandra på denne måde vil være med til at gøre reklame for Danmark i udlandet. Den slags er guld værd. Kongehuset er en af de allerbedste døråbnere for dansk turisme. Og Alexandra er fantastisk populær på mange af vore markeder – ikke mindst i Tyskland og Norge, hvor der dårligt går en uge, uden hun er omtalt i ugepressen, lød vurderingen dengang.

Siden er det kun gået nedad med antallet af udenlandske turister, der åbenbart ikke deler danskernes glæde over de skatteyderbetalte koryfæer i midten af København.

Også selv om vi siden har sagt velkommen til Nikolai, Felix, Mary, Christian, Isabella, Marie og Henrik, der ifølge tankegangen burde lokke endnu flere turister til, fordi de ifølge myten får masser af omtale i udlandet.

Som Den lille Havfrue
Det er da også en sandhed med modifikationer.

Da Mary og Frederik var på officielt besøg i USA, kastede det kun 2-3 noter af sig i de amerikanske medier, der ikke var imponerede over besøget.

Hos Wonderful Copenhagen peger udviklingsdirektør Peter Rømer Hansen da også på, at de kongelige alene ikke tiltrækker turister.

– Nej, men det gør Den lille Havfrue heller ikke. Men det er en af de ting, man gerne vil se. Det er det samme med kongehuset. Så tager man til Amalienborg og kigger. De er en lokal attraktion, men man rejser ikke så langt alene for at se de kongelige, siger han.
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i flash!
Hent flere