Dronningen klynker over kunstkritik

Dronningen taler i en ny bog ud om de massive hug, hun har fået, når hun har forsøgt sig som kunstner

Keramik-maling og design af balletkostumer til balletten 'Den lille snepige' - dronning Margrethe udlever med iver alle sine interesser.Margrethe har også fået lov til at skabe scenografi, kostumer og plakat til balletten 'Den Standhaftige Tinsoldat', ligesom hun har lavet scenografi til ’Fyrtøjet’ i Tivoli.(Foto: Stine Larsen)
Keramik-maling og design af balletkostumer til balletten 'Den lille snepige' - dronning Margrethe udlever med iver alle sine interesser.Margrethe har også fået lov til at skabe scenografi, kostumer og plakat til balletten 'Den Standhaftige Tinsoldat', ligesom hun har lavet scenografi til ’Fyrtøjet’ i Tivoli.(Foto: Stine Larsen)
Hun har guld og grønne skove, tronstole og slotte, millioner på bankbogen og et statsbetalt liv på den grønne gren øverst på samfundets træ.

Alligevel klynker dronning Margrethe højlydt i en ny bog med titlen ’Dronningens Teater’, der kommer i handlen i overmorgen.

Her taler hun ud om de massive hug, hun har fået, når hun har forsøgt sig som udøvende kunstner.

Og landets regent er ikke i tvivl om, at det i virkeligheden er janteloven, der har ramt hende – mere end det har været udtryk for hendes kunstneriske evner – eller mangel på samme, om man vil:

– Måske var der også lidt den holdning, at hun ikke skal tro, hun er noget! Men samtidig vil jeg gerne give anmelderne ret i dele af deres forbehold. Det kunne have været anderledes og måske også bedre, hvis jeg havde haft den erfaring, som jeg altså ikke havde. Det var nok lidt af begge dele – jantelov og berettiget kritik, siger dronningen om de hug, hun fik i forbindelse med sit bidrag til tv-produktionen af ’Hyrdinden og Skorstensfejeren’ tilbage i 1987.

Hun mener, at hun var dømt på forhånd på grund af sin status:

– Jeg tror da, at der var en og anden, der fik lidt ondt i håret, da de hørte, at jeg nu skulle lave kostumer til en tv-produktion. Kunne hun da ikke bare nøjes med at være dronning og passe sit arbejde, siger Margrethe i bogen.

Masser af tæv
Et mantra, hun gentager i forbindelse med, at hun i 1988 udstillede på Kunstmuseet i Køge.

– Og naturligvis er man ikke rigtig klog, når man gør den slags. Men det gav mig samtidig et vældig skub fremad, at jeg offentligt markerede mig som kunstner. Med alle de tæv og kommentarer, det uundgåeligt måtte føre med sig. Præcis som det senere skete, da jeg begyndte at lave scenografi. Det er det pres, jeg har været oppe imod. At man forventer, at jeg ikke gør den slags. At jeg holder mig til det, jeg er født til, lyder det indigneret fra dronningen.

Typisk dansk
I 1991 stod hun for scenografien til Bournonvilles ’Et folkesagn’, og også her fik hun hårde ord med på vejen af anmelderne.

Kritikken fejes dog af bordet med holdningen om, at det udelukkende skyldes, at det var hende, der stod for det.

– Reaktionerne på min del af forestillingen var egentlig meget forudsigelige. Jeg var ikke vildt overrasket, det må jeg sige. Jeg var sikker på, at der hos nogle anmeldere ville være den der ’hun skal ikke tro’-holdning, og det var der da også . Det er helt oplagt. Det ville have været naivt af mig, hvis jeg havde troet, at det ikke ville være sådan. Jeg vil ikke gå så vidt som til at sige, at den slags holdninger er typisk danske, men helt utypisk dansk er det vel ikke, forsvarer Margrethe sig.

Som andre kunstnere higer dronningen ellers efter anerkendelse fra det etablerede kunstmiljø og vil gerne sammenlignes med andre – noget, der er svært i hendes arbejde som dronning, da hun ikke der kan sammenlignes med andre.

– Derfor er det så vigtigt at få anerkendelse for noget andet, som kan sammenlignes med andre. En anerkendelse, der kommer, fordi man har kunnet præstere det, man skulle. Som scenograf er man sammenlignelig med andre scenografer. Så skulle det nødigt være sådan, at nå ja, herregud, det er da meget sødt, siger den skuffede kunstner.
1 af 3 Keramik-maling og design af balletkostumer til balletten ’Den lille snepige’ - dronning Margrethe udlever med iver alle sine interesser.Margrethe har også fået lov til at skabe scenografi, kostumer og plakat til balletten 'Den Standhaftige Tinsoldat', ligesom hun har lavet scenografi til ’Fyrtøjet’ i Tivoli.Foto:Tariq Mikkel Kahn)
2 af 3 Keramik-maling og design af balletkostumer til balletten 'Den lille snepige' - dronning Margrethe udlever med iver alle sine interesser.Margrethe har også fået lov til at skabe scenografi, kostumer og plakat til balletten ’Den Standhaftige Tinsoldat’, ligesom hun har lavet scenografi til 'Fyrtøjet' i Tivoli.(Foto: Hanne Juul/All Over)
3 af 3 Keramik-maling og design af balletkostumer til balletten 'Den lille snepige' - dronning Margrethe udlever med iver alle sine interesser.Margrethe har også fået lov til at skabe scenografi, kostumer og plakat til balletten 'Den Standhaftige Tinsoldat', ligesom hun har lavet scenografi til ’Fyrtøjet’ i Tivoli.(Foto: Stine Larsen)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i flash!
Hent flere