Margrethe stikker til søs: Koster 640.000 om dagen

Kongehuset begynder sejlsæsonen og pålægger samfundet en udgift på omkring 40 millioner kroner

De 39 værnepligtige, to konstabler, syv sergenter og ni officerer gjorde honnør, da Margrethe ankom i chaluppen. Foto: Ritzau Scanpix/Keld Navntoft
De 39 værnepligtige, to konstabler, syv sergenter og ni officerer gjorde honnør, da Margrethe ankom i chaluppen. Foto: Ritzau Scanpix/Keld Navntoft

Den røde løber blev rullet ud, royalisterne stod klar, og kanonerne på batteriet Sixtus affyret.

I går indviede dronning Margrethe årets sejlsæson med en symbolsk ombordstigning på Dannebrog ved Toldboden i København.

Se også: Margrethes havearbejde koster millioner

Dermed kan skattebetalerne se frem til, at der i år bliver spenderet et millionbeløb på de blåblodedes luksusliv til søs.

640.000 i døgnet
Tal fra Forsvaret viser, at det sidste år kostede instansen 41 millioner kroner at holde Dannebrog flydende.

Med 64 dage til søs gav det en gennemsnitlig pris pr. døgn på 640.000 kroner, og den udgift kommer efter alt at dømme til at være i samme størrelsesorden i år.

Se også: Hofchef i dobbeltrolle: Styrer magtfuld fond

I Storbritannien har man for længst skrottet kongeskibet Brittania, fordi det var for dyrt, men i Danmark fastholder kongehusets ufortrødent Dannebrog.

Margrethes vink er bekostelige og løber op mange tusinde kroner, når hun ankommer til søs. Foto: Ritzau Scanpix/Keld Navntoft
Margrethes vink er bekostelige og løber op mange tusinde kroner, når hun ankommer til søs. Foto: Ritzau Scanpix/Keld Navntoft

Ifølge historiker Lars Hovbakke, der har kendskab til det danske kongehus, skyldes det, at kongehuset mener, at de benytter Dannebrog til at samle danskerne.

- Det er en måde at vise, at man er kongehus for hele landet, for eksempel på de årlige sommertogter, hvor de besøger en eller flere kommuner.

Se også: Flytter til Frankrig: Beholder stilling i Forsvaret

- Det er en tradition, der opstod i begyndelsen af 30’erne, efter kongehuset mistede deres politiske magt og skulle være et nationalt samlingspunkt, siger han.

Privat luksus
Lars Hovbakke vurderer, at de kongelige dog har en privat interesse i at beholde Dannebrog.

Den 78 meter lange skude er fyrsteligt indrettet og rummer et arbejdsværelse, flere saloner og selvsagt soverum. Når skiber sejler, varter besætningen de kongelige op, så de ikke skal røre en finger.

Se også: Kongehusets skjulte pris: Koster 386.000.000 i alt

De kongelige chartrer også Dannebrog til private, uofficielle sejladser.

Eksempelvis brugte kronprinsparret privat fem dage i deres ferie på skibet sidste sommer, ligesom prins Henrik år efter år på uofficielle sejladser er sejlet med jagtkammerater til Bornholm for at skyde bukke.

Kongeligt svineri
Udover den økonomiske udgift koster Dannebrog på klimakontoen. I 2018 slugte Dannebrogs dieselmotor ifølge Forsvaret 215.000 liter brændstof.

Det svarer ifølge Vedvarende Energi til en CO2-udledning på 589 ton. Til sammenligning udleder en gennemsnitlig husstand i Danmark 22 ton om året.

Se også: Frede og Marys fede ferie: Krydstogt kostede 3,2 millioner

Lars Hovbakke fastslår, at kongehuset kan tage Dannebrog ud af drift og spare samfundet for både den økonomiske og CO2-mæssige udgift, hvis de ønsker det.

- Det kunne man i princippet godt, men det er et valg, man har truffet fra kongehusets side, at man vedligeholder den her tradition, siger Lars Hovbakke.

Kongehuset vil ikke kommentere historien.

1532 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i flash!
Hent flere