Skarp kritik af Margrethe-portræt: - Dårlig smag!

Kunsthistoriker og ekspert i portrætkunst Thyge Christian Fønss-Lundberg er ikke imponeret af Niels Strøbeks nye maleri af dronning Margrethe

Dronning Margrethe havde selskab af kronprinsparret, da maleriet tirsdag blev offentliggjort. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Dronning Margrethe havde selskab af kronprinsparret, da maleriet tirsdag blev offentliggjort. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Udstillingen 'Dronningens ansigter' er tirsdag åbnet på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot, og i den forbindelse er et nyt maleri af dronningen Margrethe blevet offentliggjort.

Manden bag billedet er Niels Strøbek, der for femte gang har kastet sig ud i at male et portræt af regenten, og på kongehusets Facebook-side er reaktionerne meget blandede.

Flere kan lide det nye maleri og kalder det smukt, men en lang række danskere har det ikke på samme måde, viser kommentarfeltet.

Kunsthistoriker og ekspert i portrætkunst Thyge Christian Fønss-Lundberg hører til den del af danskerne, som ikke er imponeret over det nye maleri.

I weekenden fortalte han til Ekstra Bladet, at han gerne havde set, at der var blevet valgt en anden kunstner end Niels Strøbek. Den holdning har han fortsat, efter han har set tirsdagens billede.

- Hvis man skal tage stilling til billedet, så synes jeg faktisk næsten, at det er et udslag af dårlig smag. Farvekombinationen og stjernehimlen i baggrunden gør det nærmest til et kitsch-maleri, siger Thyge Christian Fønss-Lundberg.

Se også: Jokke bliver Danmarks bedst betalte soldat

Ifølge ham sker der for for meget på billedet.

- Koloristisk er det meget skingert, og der er så meget på spil både farvemæssigt og kompositorisk. Den storblomstromstrede kjole med gule, grønne og røde farver, den mørkeblå himmel med alle stjerneprikkerne og stolaens sorte og hvide streger. Alle disse indtryk forvirrer mere, end de samler billedet, og det skaber en visuel uro omkring selve personskildringen.

- Jeg ved godt, at kjolen betyder meget for dronningen - det var en, hun bar i forbindelse med sølvbrylluppet i 1992 - men lige netop i et maleri, hvor det i forvejen heftigt mønstrede stof er syet i folder, gør det skildringen endnu mere uoverskueligt og skaber en masse diagonaler, som forvirrer blikket. Der foregår rigtig meget, der tager opmærksomheden fra dronningens ansigt.

Thyge Christian Fønss-Lundberg mener heller ikke, at Niels Strøbek har gjort dronningen en tjeneste, da han malede hende.

- Da jeg så dækningen fra afsløringen, hvor dronningen poserede ved siden af maleriet, tænkte jeg, at hun jo er langt smukkere i virkeligheden. Strøbek maler på en måde, hvor han mindsker rynker og ujævnheder i huden, så hans modeller fremstår mere som ikoner end som rigtige mennesker. Og når man maler på denne måde, skulle man tro, at modellen blev kønnere i portrætterne - men her er det faktisk omvendt.

Niels Strøbek har for femte gang malet et portræt af dronningen. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Niels Strøbek har for femte gang malet et portræt af dronningen. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
 

'Det undrer mig'
Niels Strøbek har fire gange tidligere malet dronningen, og Thyge Christian Fønss-Lundberg gætter på, at kunstneren med billedet ønskede at slutte ringen, da dronning Margrethe bærer samme perlekæde fra kronjuvelerne som på første billede fra 1975.

- Men det er næsten den eneste reference til hans andre billeder, jeg kan se. Jeg ved ikke, om stjernehimlen referer til 'Nattens dronning' og er et forsøg på at være poetisk, men jeg synes ikke, det pynter på billedet, må jeg sige. Til gengæld er det et fint lille nik til Prins Henrik, at dronningens bærer hans bryllupsgave - et par diamant- og perleøreringe.

Se også: Stoppede ansættelsesproces for Jokke

Disse kunstnere kunne man have brugt:

Thyge Christian Fønss-Lundberg kalder maleriet en forspildt chance og peger på en række andre kunstnere, som han gerne havde set, at opgaven var gået til.

- Med dronningens velkendte farveglæde kunne man være gået til Ulla Bille, der maler nogle meget glade, koloristiske portrætter. Man kunne også have understreget dronningens interesse for den klassiske kunst ved at bruge malere som Jonas Barlyng eller Rasmus Aagaard, der begge maler i den traditionelle stil. Vi har også et par fantastiske portrættegnere i Xenia von Buchwald og Stinne Fuglsbjerg.

- Og et par meget spændende kunstnere som Niels Corfitzen og Frantz Nicolaus, der på hver deres måde indsætter deres modeller i interessante, historiske kontekster. Eller man kan fortsætte i Strøbeks nyrealistiske spor, som museet åbenbart er glad for, og satse på folk som Dennis Møgelgaard og Eskild Vendelbo Eriksen. Der er masser af talent på den danske kunstscene lige nu, og Frederiksborgmuseet kender de fleste af disse kunstnere, for mange af dem har deltaget i stedets portrætkonkurrencer.

Han synes, det er tid til at give nye kunstnere chancen.

- Det undrer mig, at man har bestilt hos Niels Strøbek igen, for dronningen er kendt for at turde satse på ukendte kunstnere. Hun er jo selv kunstner, og hun synes, det er spændende at møde de her kunstnere og se, hvordan de arbejder, og hvordan deres stil er. Så det undrer mig, at man fra museets side ikke har respekteret det mere.

- Billedet viser, at Niels Strøbek har haft sin tid som hofmaler. Han bidrager i hvert fald ikke med noget nyt til genren – tværtimod, fastslår Thyge Christian Fønss-Lundberg og påpeger, at dagens egentlige mesterværk er den udskårne ramme med kongekronen.

- Dén er virkelig smuk - dét er godt håndværk! slutter han.

Museum: Derfor har vi valgt Niels Strøbek

Ekstra Bladet har forholdt Det Nationalhistoriske Museum kritikken fra Thyge Christian Fønss-Lundberg.

'Det står enhver frit at have sin egen mening om portrættet. Sådan er det med alle kunstværker, og sådan skal det være. Et kunstværk skal helst opleves i virkeligheden, hvor man kan fornemme penselstrøg og se de små nuancer, der tilsammen er med til at gøre et værk til en særlig fremstilling af en person. Det er også interessant at give sig tid til at forstå de symboler og de tanker, en kunstner har gjort om portrættet, hvilket kan give et portræt flere nye dimensioner,' lyder det i et skriftligt svar fra museumsdirektør Mette Skougaard.

Hun fortæller, hvorfor valget igen er faldet på Niels Strøbek.

'Niels Strøbek er en fremragende kunstner, og vi havde et ønske om, at han kunne udføre et portræt, der kunne slutte kreds om de fire øvrige portrætter af Dronningen, som han har udført gennem fem årtier. Derfor var det naturligt at vælge Niels Strøbek,' lyder det.

Dronning Margrethe afslørede tirsdag det nye maleri sammen med kunstneren Niels Strøbek. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Dronning Margrethe afslørede tirsdag det nye maleri sammen med kunstneren Niels Strøbek. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

130 kommentarer
Vis kommentarer