Ugeblad efter svar fra kongehuset: Er vi gået for langt?

Redaktionen på Her&Nu drøfter, om ugebladet er gået for langt med sin historie om, at kronprins Frederik har været utro

Her&Nu's chefredaktør Erling Tind Larsen har været i vælten i dag.

I går kunne ugebladet fortælle, at kronprins Frederik angiveligt har været utro med en prostitueret, og det lyder unægteligt som en særdeles saftig fortælling.

Noget tyder imidlertid på, at den har fået mere, end den kan bære. I hvert fald afviser kongehuset historien i skarpe vendinger og kalder den direkte usand.

Historien baserer sig udelukkende på sexologen Jakob Olrik, der hævder, at hans ekskæreste, den prostituerede Luna, har været i seng med kronprinsen på Hotel D'angleterre i København. En aften han ifølge Olrik betalte intet mindre end 50.000 kroner for.

Men den historie bygger på et alt, alt, alt for tyndt grundlag, siger mediejurist og forskningschef ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Vibeke Borberg til fagbladet Journalisten, da det er en ubekræftet og udokumenteret påstand.

- Min vurdering er, at artiklen både strider mod privatlivets fred, injuriereglerne og de presseetiske regler. Den lever hverken op til de etiske eller retlige standarder, vi normalt stiller for en afslørende historie, sagde hun til Journalisten.

Jakob Olriks bog 'Natsværmer'

Historien om kronprinsen, der angiveligt har været utro, stammer fra Jakob Olriks bog 'Natsværmer'.

Bogen blander ifølge Jakob Olrik fakta og fiktion, og ifølge ham selv afslører den flere kendte og kongeliges hemmelige besøg hos en prostitueret.

Personerne er let anonymiserede i bogen, men over for Her&Nu løftede han så angiveligt sløret for, hvem der var hvem, hvilket blev til Her&Nu's historie om, at kronprins Frederik har været utro.

Bogens udlægning af den specifikke historie om kronprinsen baserer sig på Jakob Olriks samtaler med hans ekskæreste Luna, der er prostitueret og angiveligt har været sammen med kronprinsen.

Chefredaktør for Her&Nu: Vi drøfter det
Kongehuset har kaldt artiklens påstande krænkende og usande.

- Der viderebringes stærkt krænkende og usande påstande, som er baseret på rygter og gætterier, skriver Lene Balleby, kongehusets kommunikations- og pressechef i en mail til Ekstra Bladet, hvilket har fået chefredaktør for Her&Nu Erling Tind Larsen til at undersøge, om Her&Nu er gået for langt i denne sag.

Se også: Kongehuset svarer igen på ugeblads-beskyldning om utroskab

Han afviser at lade sig interviewe på telefonen, men skriver i en mail til Ekstra Bladet:

- Som jeg har sagt, drøfter vi lige nu på redaktionen, om vi er kommet til at gå for langt her. Jeg ved ikke, om den ene historie er mere kritisk end den anden. Jeg forholder mig til, at vi har en kilde, som lægger navn til vores forside. Så kan vi diskutere, om vi er gået for langt ved at bringe denne kildes påstand.

Ville måske have trukket historien tilbage
Over for Journalisten har chefredaktør Erling Tind Larsen udtalt tidligere i dag, at hvis han havde kendt reaktionerne, 'så ville vi enten have formuleret den helt anderledes eller ikke have bragt historien’.

Hvilke reaktioner mener du?

- Det er klart, det gør indtryk, når kongehuset kalder det dybt krænkende – den reaktion havde de ikke, da vi forelagde dem historien. Naturligvis får kritikken os til at drøfte internt, hvordan vi forholder os til brugen af kilder – en debat, vi som tabloidblad jo løbende har, skriver Erling Tind Larsen.

75 kommentarer
Vis kommentarer