Min morfar myrdede min farfar

Den polynesiske kunstner Kiu Angiki stammer fra et morderisk øfolk, hvor blodhævn og masseudryddelser stod på helt op til den dag, hans morfar nedslagtede mændene i hans farfars klan

Kiu Angikis kunst lægger sig op af Bellona-folkets traditionelle stamme-tatorveringer. (Privatfoto)
Kiu Angikis kunst lægger sig op af Bellona-folkets traditionelle stamme-tatorveringer. (Privatfoto)

Den 41-årige maler Kiu Angiki bor i Nordsjælland med sin kone, og lever et helt normalt, dansk liv. Han elsker hunde, kunst og socialt samvær med sine venner. Og så er han vokset op på den polynesiske ø Bellona, hvor det indtil for få generationer siden var helt normalt at nedslagte sine naboer, hvis man havde et horn i siden på dem.

- Da min far, Ashley, var 4 år gammel sad han i min farfars skød, da 30 krigere angreb den lille landsby og dræbte alle mændene - deriblandt min farfar, som hed Namona, fortæller Kiu til ekstrabladet.dk.

Stillehavets vikinger
- Der var kun en overlevende, min farfars bror, som efterfølgende tog sig af børnene, der var blevet skånet. Ashley voksede op, og endte med at gifte sig med datteren til den mand, som havde stået i spidsen for angrebet og myrdet hans egen far, siger han.

Baggrunden for blodbadet mod farfarens klan skal findes i en kultur, der ligesom de nordiske vikinger tillod blodhævn, og hvor gammelt nag mellem indbyggerne i det lille øsamfund kunne ulme i årevis og pludselig eskalere i veritable udryddelsesaktioner.

Men hvor vikingernes levevis forsvandt for tusinder af år siden, blev Kius farfar myrdet i 1936.

Siden er det lykkedes missionærer at indføre den kristne tankegang på øen, og da Kiu blev født i 1971 var øfolkets traditionelle stammedanse, sange og traditionelle kropstatoveringer blevet bandlyst som kætteri.

Fra spyd til iPhones
- Den nye generation lever som kristne fundamentalister, og i stedet for spyd har de iPhones og bærbare computere, som de skyper på. Men jeg har aldrig kunnet affinde mig med troen på Gud og de mange forbud, siger Kiu, der forlod øen som 28-årig og blev gift med en dansk kvinde.

Som maler holder han Bellona-folkets ældgamle kultur i live med malerier, der er taler øens sprog igennem motiver i stedet for bogstaver.

Danske antropologer spiller en stor rolle i opdagelsen og bevarelsen af Bellonas kultur. Læs meget mere om stammedans og blodhævn her.

En kultur, der kan være svær at forstå for os danskere. Hvordan kunne Ashley for eksempel gifte sig med datteren til den mand, som mydede hans far?

- Det er en lille ø, som kun måler 10 gange 2 kilometer, så der var ikke så mange at vælge imellem. Desuden voksede han jo op med de familier, som stod bag mordene på hans egen. Men hvis vi havde beholdt vores traditioner, ville det have været min pligt at rejse hjem og hævne blodsudgydelserne med mit spyd, siger han med et smil.

Kiu Angikis kunst kan opleves på galleriet Skabelonloftet i København på fredag, hvor han udstiller i forbindelse med arrangementet Constructive Culture Clash, der viser kontrasten imellem østens og vestens syn på kunst, filosofi og livet.

1 af 3 Kiu Angikis morfar Polo (billedet) myrdede hans farfar i 1936. Angiveligt fordi han var træt af, at farfaren havde myrdet nogle stammefolk på en anden ø i Polynesien.
2 af 3 Traditionel stammedans er blandt de ting, som nu er bandlyst på Bellona, hvor befolkningen er blevet kristne fundamentalister. Det er Kiu Angiki til venstre i billedet.
3 af 3 Kiu Angikis kunst lægger sig op af Bellona-folkets traditionelle stamme-tatorveringer. (Privatfoto)
0 kommentarer
Vis kommentarer