Drøje hug til Cirkusrevyen: 'Tam og tyndbenet'

Cirkusrevyen 2019 krænker kun dem, der havde sat næsen op efter noget mere

Skuespillerne kan deres kram, men alle ideer og vittige indfald forbliver ideer og vittige indfald, skriver Ekstra Bladets revyanmelder. Foto: Henrik Petit
Skuespillerne kan deres kram, men alle ideer og vittige indfald forbliver ideer og vittige indfald, skriver Ekstra Bladets revyanmelder. Foto: Henrik Petit

 

- Hva’ fanden er det, I laver? Spørger dansk revys nestor, Ulf Pilgaard, i Cirkusrevyens spidsfindige åbningsnummer. Holdet lover nemlig ikke at krænke nogen og lave en upolitisk og kønsneutral revy.

Men nej, det her er stedet, hvor man krænker folk – det er hele formålet med teltet, tordner Pilgaard.

Ta’ lige den og gør, hvad mester siger! Desværre sker det ikke. For trods den lovende indledning er dette års Cirkusrevy tam og tyndbenet, som sjældent set. Der er ikke skyggen af en krænkelse.

Foto: Henrik Petit
Foto: Henrik Petit

Jovist, der er et svirp med mesters stok, når Ulf Pilgaard giver den som grisk gyldent håndtryks-grib i en skarp Carl-Erik Sørensen-vise om en kynisk bankdirektør, og der er en stikpille til kinesisk panda-diplomati og et hip til det inkompetente skattevæsen, men ellers er revyen en gang tilforladelig aften-underholdning, der højst støder dem, der havde sat næsen op efter noget mere.

Adel forpligter og Cirkusrevyen er dansk revys adel. Vi har lov til at forvente noget mere og noget bedre på denne adresse. Her er det ikke godt nok, at det ikke er dårligt. Her vil vi ruskes op af landets bedste forfattere, her vil vi le, så teltdugen blafrer. Vi vil have en aften, der står mejslet i hukommelsen, ikke en revy, hvor det meste er glemt, inden vi når ned til bilen på parkeringspladsen.

Foto: Henrik Petit
Foto: Henrik Petit

Der er højdepunkter. Lisbet Dahls fængslede millionsvindler Britta fra Hvidovre er en lille perle, hvor en veldrejet tekst, der rimer ’ude af proportioner’ på ’120 millioner’, serveres med neddæmpet genialitet, Pilgaards parodi på Jørgen Leth og Henrik Lykkegaards virtuose karakterkomik som stresset stresskonsulent. Lise Baastrups topmusikalske egotrippende dagdrømmer og hendes ordekvilibristiske jobsamtale er knaldhamrende dygtigt. Ligesom Cirkusrevy-debutanten Karsten Jansfort ikke sætter en fod forkert, men bare ikke har noget at sætte foden på. At revyens kommentar til klimadebatten er et fesent nummer om Bakkens gadefejer, der drikker sjatter og fortæller genbrugsvittigheder, er bare ikke godt nok.

Foto: Henrik Petit
Foto: Henrik Petit

Balletten, lyset og kostumerne er lækre. Musikken spiller lækkert. Skuespillerne kan deres kram, men alle ideer og vittige indfald forbliver ideer og vittige indfald.

Til gengæld får vi at vide i finalesangen, at hvis vi ikke har opdaget alle genialiteterne, så er det, fordi vi ikke har hørt ordentligt efter. Det lyder, som når Lars Løkke fortæller, at regeringen er en succes – og bliver på en måde aftenens mest præcise politiske kommentar.

Cirkusrevyen. Medvirkende: Ulf Pilgaard, Lisbet Dahl, Henrik Lykkegaard, Lise Baastrup og Karsten Jansfort. Cirkusrevyballetten og James Prices orkester. Instruktion: Lisbet Dahl.

77 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i flash!
Hent flere