Ølkrig: Så meget kostede arena-navnet

Royal Unibrew og Tuborg kæmper en benhård kamp om sponsormarkedet inden for musik

Har du 60 sekunder? Kom helt tæt på den nye arena her (Video: Jakob Jørgensen)

De fleste kender nok sloganet 'Tuborg gør noget ved musikken' og forbinder ligeledes bryggeriet med livemusik, men det kan være, at man skal til at vænne sig af med det.

Inden for de seneste år har konkurrenten Royal Unibrew kæmpet sig ind på samme marked, som Tuborg nu i årevis har siddet så tungt på.

En af de nok mest iøjnefaldende udviklinger i denne sammenhæng er arenaen på Ørestaden, som har fået titlen Royal Arena.

- Vi er mega stolte af, at vi har fået arenaen. Og det bliver helt sikkert et kæmpe aktiv for os både på musik-, men også på sportssiden. Vi ser også frem til de sportsarrangementer, der kommer derude, siger sponsorchef hos Royal Unibrew, Freddy Larsen.

DK MusikNYT - 1. feb. 2017 - kl. 20:24 Beboere raser: Kæmpe parkeringsdrama før Metallica

Royal Arena har kostet 1,4 milliarder kroner. Det er tre gange dyrere end Boxen i Herning. Foto: Royal Arena
Royal Arena har kostet 1,4 milliarder kroner. Det er tre gange dyrere end Boxen i Herning. Foto: Royal Arena

Millioninvestering
Dermed kan Royal Unibrew tilføje endnu en del af sponsormarkedet inden for musik til sin portefølje, hvor der også står navne som Forum, Smukfest og Distortion.

Men Royal er ikke sluppet billigt. Uden at gå i nærmere detaljer oplyser sponsorchefen, at det koster et sted mellem fem og 10 millioner om året for Royal Unibrew at have sit navn på den nye arena.

- Der er ingen tvivl om, at Carlsberg var inde og byde sig til. Vi er næsten kun to store spillere på det marked. Men det samarbejde, vi havde i forvejen med Live Nation, gjorde nok, at vi var den foretrukne partner, siger han.

Se også: Popstjerne indtager Boxen og Royal Arena

Her har Royal Unibrew andele i sponsormarkedet inden for musik

Forum, Pumpehuset, Stengade 30, Bremen Teater, Tivoli, Distortion, Royal Arena, Bella Center, Copenhell, Trailer Park Festival, Strøm, DR's Koncertsal, Smukfest, Karrusel, Culture Club Odense, Spot Festival og Royal Beer Rock Tour.

Kilde: Royal Unibrew

Dårligt tilbud
Carlsberg Danmarks sponsorchef, Peter Giacomello, bekræfter, at Tuborg også var i spil om at få sit navn på den nye arena.

- Vi har haft en god dialog med Live Nation (koncertarrangør, som står for arenaens daglige drift, red.), men vi fandt ikke, at prisen var i overenstemmelse med det produkt, der blev tilbudt, siger han.

Peter Giacomello slår fast, at Tuborg hellere vil 'interagere med musikken', som han formulerer det, frem for at købe et navnesponsorat.

- Penge er en knap ressource, så vi vil hellere investere i begivenheder end navne, lyder det.

Foto: Stine Tidsvilde Tæt på Wauw! Kom med ind i Royal Arena

Her har Tuborg andele i sponsormarkedet inden for musik

Roskilde Festivalen, Grøn Koncert, NorthSide Festival, Tinderbox, Jelling Festival, Nibe Festival, Vig Festival, Rock under Broen, Vega, Amager Bio, Rust, Train, Voxhall og Kansas City.

Kilde: Carlsberg Danmark


Ølkrig
Royal Unibrew er gået strategisk til værks siden 2010, hvor bryggeriet søsatte kampagnen 'Tak Rock', der har haft Dizzy Mizz Lizzy, Kashmir, D-A-D og Sort Sol som ambassadører.

- Vi skulle finde en anden måde at komme ind på markedet, og det har vi gjort gennem talenterne, siger Freddy Larsen, der oplyser, at Royal har overtaget retten til fadølsanlæggene i Forum og DR's Koncertsal over Tuborg, der tidligere var leverandører der.

Carlsberg Danmarks sponsorchef, Peter Giacomello, forklarer, at man opfatter Royal Unibrew som en værdig konkurrent, men han afviser blankt, at bryggeriet skulle føle sig truet.

- Der er ingen tvivl om, at vi har flere markedsandele, end Royal har. Også målt i liter og gæster. Det er klart, når vi har en begivenhed som Grøn Koncert, Roskilde Festival og et spillested som Vega, siger sponsorchef hos Carlsberg, Peter Giacomello.

Se også: Royal Arena brugte millioner af skattekroner på rejser og restauranter

I 2015 havde Royal  en omsætning på seks milliarder kroner. I alt beskæftiger koncernen, der har hovedsæde i Faxe, cirka 2.300 ansatte på verdensplan. Foto: Stine Tidsvilde
I 2015 havde Royal en omsætning på seks milliarder kroner. I alt beskæftiger koncernen, der har hovedsæde i Faxe, cirka 2.300 ansatte på verdensplan. Foto: Stine Tidsvilde
 

87 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i flash!