Skarp satire og svensker-hån åbner Grand Prix’et

DRs skrantede økonomi under Eurovision i København blev blandt andet udstillet, da årets musikkonkurrence blev skudt i gang

Så er Grand Prix'et skudt i gang. (Foto: Mogens Flindt)
Så er Grand Prix'et skudt i gang. (Foto: Mogens Flindt)

Det var et Broadway-show værdigt, da Dansk Melodi Grand Prix 2016 for få øjeblikke siden blev skudt i gang med at festfyrværkeri af et åbningsnummer, der ikke tidligere er set mage.

Annette Heick og Jacob Riising fik i smuk duet svinet svensken til, mindet seerne om, at Eurovision i København 2014 endte i en økonomisk katastrofe og ikke mindst leveret et frisk bud på, at Hammershus Ruin på Bornholm vil kunne bygges om som ny arene, hvis Danmark skulle gå hen og vinde Eurovision Song Contest igen.

Se også: Smugkig: Sådan bliver Grand Prix'et

Men Heick og Riising kan ikke tage al æren for introen, som de leverede til topkarakterer. Det er komponisten og tekstforfatteren Anders Øhrstrøm, der manden bag de skarpe satiriske ord og muntre toner.

- Jeg kunne ikke ønske mig nogen bedre at levere den intro end netop Annette og Jacob. Han kan slippe af sted med at sige hvad som helst, og hun er med på den, siger Anders Øhrstrøm til Ekstra Bladet.

- Der ligger meget skuespil og sang  i det – og de var virkelig et perfekt makkerpar til det, siger han.

Sådan ser Simone ud i dette års Grand Prix. (Foto: Mogens Flindt) Event & Kultur - 13. feb. 2016 - kl. 19:28 Derfor bruger Simone ikke sine bryster i aften

Anders Øhrstrøms mål med introen har været at gå lidt efter vores svenske naboer – uden at støde nogen og med masser af kærlighed. Og at der så også kom en bredside til DR selv, er kun herligt, mener han.

- Altså alt det med økonomien under Eurovision i København ved alle jo. Så kan man lige så godt lave lidt pjat med det. Jeg synes, at selvironi viser overskud. Og så er det da bare sjovt at bruge Hammerhus Ruin i den sammenhæng, siger han.

- Var du en snert af nervøs, da du skulle vise DR teksten første gang?

- Nej, slet ikke! Jeg fik helt frie hænder, og det er jo sagt med kærlighed. Og så er det jo bare en sjov sammenligning, siger han.

Det er Birgitte Næss-Schmidt, der er koreograf på showet, som allerede har fået store roser af dem, der har set det under prøverne.

- Altså Keld Heick sagde til os, at det var det bedste åbningsnummer i 100 år. Og han må jo vide,  hvad han taler om, griner Anders Øhrstrøm.

Mor-Hilda har kun en mindre rolle i åbningsnummeret. (Foto: Mogens Flindt)
Mor-Hilda har kun en mindre rolle i åbningsnummeret. (Foto: Mogens Flindt)
 

13 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i flash!