Har du oplevet noget lignende? Så send en mail til vores tip-indbakke 1224@eb.dk.
Det er altid ærgerligt at betale for en vare, man ikke modtager.
Det gælder også for nogle af de kunder, som bestiller mad gennem leveringstjenester som Wolt, Just Eat og Foodora.
For flere oplever, at de gentagne gange betaler omkring fire kroner for en bærepose, de aldrig får.
Peger på restauranterne
Selvom pilen umiddelbart peger på leveringstjenesterne, sender de aben videre.
Foodora oplyser eksempelvis, at det er op til forhandlerne, om de tilføjer poseafgiften eller lader være.
'Hvis de (forhandlerne, red.) har valgt poser og poseafgift til, så skal de naturligvis udlevere maden i en pose.'
'Det er heldigvis sjældent, vi får henvendelser om manglende poser. Hvis vi får en henvendelse fra en kunde, som ikke har fået en pose, så krediterer vi beløbet og tager kontakt til restauranten for at sikre, at de følger retningslinjerne,' skriver de i et skriftligt svar.
Danmarks Restauranter & Cafeer (DRC), der er restauratørernes brancheorganisation, oplyser, at de ikke er bekendte med problematikken, men undersøger sagen.
Artiklen fortsætter under afstemningen ...
Intet valg
Wolt oplyser, at forhandlerne selv bestemmer, hvilke poser de bruger, og at afgiften går 'ubeskåret' til dem.
I løbet af en uge i februar i år fik portalen 16 henvendelser gennem deres chatsupport fra kunder, der ikke modtog de poser, der var betalt for.
Disse kunder fik pengene igen ad den vej.
- Men det er 16 kunder for meget. Kunder skal selvfølgelig ikke betale for noget, de ikke modtager. Hvis man mangler noget, kan man altid henvende sig til vores support.
- Hvis det sker, retter vi kontakt til den pågældende forhandler for at høre, om de faktisk bruger afgiftspligtige bæreposer. Hvis ikke, deaktiveres afgiften. Hvis de gør, bliver de opfordret til at huske det for fremtiden, lyder det fra Wolt.
- Er det muligt for Wolt at gøre afgiften valgfri?
- Nej, det er ikke muligt at fravælge den lovpligtige bæreposeafgift. Alle salgssteder skal opkræve minimum fire kroner pr. pose for afgiftspligtige poser.
Ekstra Bladet har også stillet spørgsmålene til virksomheden Gorillas, som oplyser, at den ikke har bestillinger uden poser.
Just Eat fortæller, at de har mange restaurantpartnere fordelt over hele Danmark, som de løbende er dialog med.
- Vi er i løbende dialog med dem for at sikre, at vi yder den bedst mulige kundeservice, og at gældende regler, herunder også om poser, efterleves.
- Er der sket en fejl et sted mellem Just Eat, restaurant og kunde, er det selvfølgelig beklageligt. Hvis kunder har betalt for en pose, som de ikke har modtaget, kan de kontakte vores kundeservice og få beløbet refunderet, skriver Just Eat.