Der blæser nye vinde i spilbranchen.
I Østrig har en domstol nemlig netop fastslået, at de såkaldte loot boxes, der er en betegnelse for virtuelle kasser med tilfældige genstande, er ulovlige i fodboldspillet 'FIFA 23.'
Kasserne overskrider nemlig landets gambling-lov, og dommen betyder, at en lang række gamere nu i hvert fald har rettens ord for, at de skal have de penge tilbage, de ellers har brugt inde i spillet.
Ifølge Leon Xiao, der er tilknyttet IT-universitet i København, hvor han beskæftiger sig med reguleringen af loot boxes, kan dommen fra Østrig sprede sig som ringe i vandet til resten af Europa.
Det skyldes især, at mange europæiske lande har gambling-love, som minder om hinanden.
- Lovene er bygget op om de samme tre pejlemærker: Nemlig at man betaler for at deltage, at der er et element af tilfældighed, og at spilleren har mulighed for at tjene penge tilbage.
Med de fleste loot boxes kan der sættes kryds ved de to første elementer, men i FIFA’s tilfælde kan det også gøres ved den sidste, fortæller Leon Xiao.
- Med FIFA er der et sekundært marked med et hav af hjemmesider, hvor man kan købe sig til loot box-indhold, og derfor kan det altså lovmæssigt tolkes som gambling.
Svært at håndhæve
Ekstra Bladet har tidligere beskrevet, hvordan Australien har planer om at gøre loot boxes ulovlige for mindreårige, og i Belgien har de siden 2018 været fuldstændig forbudte.
Det har dog været umådelig svært for landet at håndhæve reglerne, fortæller Leon Xiao.
- Mine undersøgelser viser eksempelvis, at der i 82 procent af de 100 mest populære spil i iPhones App Store i Belgien stadig er en form for loot box-mekanik. Myndighederne har simpelthen ikke nok ressourcer til at holde styr på alle de mange spil, som er på markedet, forklarer han.
Bør gøres mere sikkert
Leon Xiao er ikke i tvivl om, at de fleste kan administrere, at der er loot boxes i de spil, de spiller. Men der er en sårbar gruppe, som måske i højere grad har problemer med gambling eller som nemmere lader sig rive med.
Derfor er det hans håb, at loot boxes i fremtiden bliver gjort mere sikre.
- Spiludviklerne kunne for eksempel sørge for, at man kun skulle betale et vist beløb for at være sikker på at få de mest eftertragtede virtuelle varer. På den måde er man aldrig i tvivl om, hvor mange penge man maksimalt skal betale for et givent produkt, forklarer han.