En af Ekstra Bladets mange kritiske læsere Jørn Berg Lund er blevet godt sur på Fleggaard-koncernen efter at han uden sit vidende har måtte betale et gebyr på 53,86 kr. efter køb på sit kreditkort.
Jørn Berg Lund siger:
- Jeg handlede syd for grænsen i fredags og har lige opdaget, at Fleggaard - Suderlugum opfører sig som den rene gebyrgrib. Fleggaard har taget 53,86 kr. og det efter, at jeg havde lagt 2.300 kr. i deres butik.
- Jeg finder det ganske uanstændigt, at denne kæde opkræver et gebyr for handel med kreditkort.
- Otte butikker med omkring 50.000 transaktioner hver måned pr. butik kan give et praj om, hvor stort et beløb der røves fra kunderne - omkring 254 mio. kr. om året såfremt data stemmer med ovennævnte, siger vor læser..
- Adm. direktør Mike Simonsen, du er chef for Fleggaard, Hvad siger du til denne barske kritik?
- Det er vigtigt for mig at sige, at jeg er ked af, at vores kunde Jørn Berg Lund føler sig uretfærdigt behandlet. Hos Fleggaard forsøger vi på bedste vis at give kunden en god oplevelse, desværre har vi ikke formået at skabe en god oplevelse i dette tilfælde, hvilket vi beklager.
- Gebyrer på kreditkort er desværre et nødvendigt onde i grænseregionen. Vi opererer med meget lave priser og forsøger hele tiden at tilbyde kunderne den absolut laveste pris.
- For at kunne opretholde de lave priser, giver vi kunderne flere valgmuligheder med betalingen, og her er det korrekt, at hvis kunderne vælger kreditkort som betalingsmiddel, bliver de pålagt et mindre gebyr. Det skyldes, at vi som butik har nogle bagudrettede forpligtelser ved at tilbyde kreditkort som betalingsmiddel.
- Det skal dertil siges, at det er en meget lille del af vores kunder, der vælger at betale med kreditkort. Langt de fleste vælger kontanter som betalingsmiddel, som for øvrigt koster os mange penge at håndtere.
Milevidt fra virkeligheden
- Det regnestykke som Jørn Berg Lund har opstillet er milevidt fra vores virkelighed. Alene beløbet han har købt for, er et meget stort køb hos os. Han estimerer at otte butikker har 50.000 (kreditkort) ekspeditioner hver måned på hver 2.300 kr.. Hvis dette var sandt, ville vi være en af nordens største detailkæder, hvilket vi absolut ikke er, siger Mike Simonsen og fortsætter:
- Mange forretninger i hele Europa tager gebyr for en kort-transaktion, men kun få skilter tydeligt med det. En dårlig skiltning kan godt være med til, at nogle kunder ofte tror, at deres køb er gebyrfrit. Vi har valgt tydeligt at skilte, så vores kunder er klar over denne omkostning.
- Med et marked i benhård konkurrence er det marginalerne, der tæller. Allerede i dag kan man snart ikke købe en rejse eller sine julegaver på internettet uden at der bliver pålagt gebyrer til stor irritation for forbrugerne.
- Vi vil gerne være disse gebyrer foruden, men som det ser ud på nuværende tidspunkt, har det desværre lange udsigter før hele Europa kan forenes om ikke at viderefakturere gebyrer., siger direktøren.