Pas på ny form for engelsk svindel

Hvis du en dag har Panlegis fra Malta i røret så smid telefonen på så hurtigt som muligt. Du kan ellers hurtigt komme af med 750 euro lige som Helle Dietrich

Helle Dietrich står frem for at advare andre om firmaet Panlegis, der forleden fjernede 750 euro fra hendes bankkonto i Sydbank. Samtidig er Erhvervs- og Selskabsstyrelsen gået ud med en advarsel imod firmaet, fordi det ringer danske firmaer op under dække af, at opkaldet kommer fra den danske styrelse. (Foto: Privat)
Helle Dietrich står frem for at advare andre om firmaet Panlegis, der forleden fjernede 750 euro fra hendes bankkonto i Sydbank. Samtidig er Erhvervs- og Selskabsstyrelsen gået ud med en advarsel imod firmaet, fordi det ringer danske firmaer op under dække af, at opkaldet kommer fra den danske styrelse. (Foto: Privat)

Helle Dietrich, der driver en lille privatejet virksomhed, risikerer at miste 750 euro til nogle dansk-engelske svindlere, der efter hendes opfattelse ved hjælp af slesk og fuplignende tale har skaffet sig adgang til hendes bankkonto.

Bag angrebet på den lille danske virksomhed står en virksomhed ved navn Panlegis, der ifølge sin hjemmeside kan oprette selskaber i England med en dansk filial.

Butiksindehaver Helle Dietrich blev forleden kontaktet af en person, der udgav sig for at være advokat og ringe på vegne af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, og som bare skulle skaffe nogle enkelte praktiske oplysninger om hendes firma. Det drejede sig bl.a. om kontonumre og virksomhedsform.

Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er ikke hvem som helst. Det er en del af Økonomi- og Erhvervsministeriet. Derfor gik Helle Dietrich med til at oplyse private ting om sit firma.

Ville tale med sin revisor

Helle Dietrich forklarede, at hun ikke ville tage stilling til noget som helst før hun havde talt med sin revisor. Alligevel ringede en ny medarbejder fra Panlegis til hende få minutter efter, at hun havde sagt farvel til den første person.

I mellemtiden var der kommet kunder i Helle Dietrichs forretning og hun svarede kort og bekræftende på de spørgsmål, den nye medarbejder stillede hende over telefonen. Dagen efter blev hun alligevel lidt skræmt over, hvad der var foregået, og fik Sydbank til at spærre kontoen, men da var det allerede for sent.

750 euro var rent teknisk blev fjernet fra hendes konto, få sekunder efter at hun havde talt med de to forskellige medarbejdere.

-- Jeg har aldrig nogensinde henvendt mig til firmaet. Jeg driver en lille privatejet virksomhed og har aldrig haft planer om at få et engelsk selskab med en dansk filial. Det er slet ikke mig, siger Helle Dietrich, der står frem for at advare andre danske firmaer om Panlegis' forretningsmetoder.

Advarsel fra styrelse

Helle Dietrich er langt fra den eneste, der er blevet snydt af de dansk-engelske svindlere, der bl.a. opererer via Malta. Derfor har Erhvervs- og Selskabsstyrelsen nu valgt at lægge en advarsel ud på sin hjemmeside:

Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har modtaget henvendelser fra personer, der oplyser, at et udenlandsk baseret selskab, har kontaktet dem og urigtigt oplyst, at de ringer på vegne af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Henvendelserne er tilsyneladende sket i forbindelse med, at dette selskab ønsker at sælge de pågældende personer et engelsk registreret selskab med en tilhørende dansk filial.

Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vil meget gerne høre fra dig, såfremt du er blevet kontaktet af et sådant selskab, der ved henvendelsen har givet udtryk for, at henvendelsen sker på vegne af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Man kan også kontakte Forbrugerombudsmanden, såfremt man anser selskabets henvendelse for værende i strid med god markedsføringsskik.

--Kan Erhvervs- og Byggestyrelsen bekræfte, at det firma I advarer imod på jeres hjemmeside er firmaet Panlegis?

-- Ja, det kan jeg bekræfte, siger chefkonsulent Palle Mose, Erhvervs- og Byggestyrelsen til eb.dk.

Sabrina Cetti

Da Helle Dietrich klagede over sagen til Panlegis svarede en konsulent ved navn Sabrina Cetti:

-- Panlegis lever af tilfredse kunder, og er også villige til at kompromittere jura og regler i visse tilfælde.

-- Derfor vil jeg – på trods af at vi har retten på vores side – alligevel gerne tilbyde dig at tilbageføre 10% af det indbetalte beløb. Såfremt dette er tilfredsstillende skal jeg bede dig bekræfte og acceptere forligstilbuddet på mail hvorefter vi vil tilbageføre et beløb svarende til 550 kr. Der går normalt 2-5 bankdage før pengene er retur på din konto.

-- Panlegis kan desværre ikke tilbagebetale det fulde beløb idet vi har omkostninger forbundet med stiftelsen af selskabet.