Elgiganten tog røven på mig

Jesper Reuther købte trygt en fladskærm til fuld pris, for han blev lovet differencen udbetalt, hvis skærmen røg på tilbud. Det fik han ikke

Det var et fjernsyn som dette, Søren Reuthe købte to af for 11.978 kroner stykket. Han mener, at Elgiganten har snydt ham for den difference, han blev lovet, hvis tv'et røg på tilbud. (Foto: Screenshot fra tilbudsavis)
Det var et fjernsyn som dette, Søren Reuthe købte to af for 11.978 kroner stykket. Han mener, at Elgiganten har snydt ham for den difference, han blev lovet, hvis tv'et røg på tilbud. (Foto: Screenshot fra tilbudsavis)

At 'det er dumt at betale for meget' - som Elgiganten slår sig op på - har Jesper Reuther fra København måttet sande for nylig.

- Jeg købte to styk Samsung-tv i Elgiganten den 20. december i år til en værdi af 11.978 kroner pr stk. Jeg spørger så ekspedienten, om de kommer på tilbud inden for de næste 14 dage, hvortil svaret er nej. Men hvis de skulle gøre det, så kunne jeg bare få differencen retur, siger Jesper Reuther til ekstrabladet.dk.

LÆS OGSÅ: Vagthunden: Elgiganten løber fra ansvaret

- Tirsdag den 27. december – altså blot en uge efter - har de så fjernsynet på tilbud til 9.999 kr. Jeg henvender mig derfor i butikken ved Fields og vil have differencen på 3.958 kroner retur, men det nægter de. Det kan ikke lade sig gøre, da de ikke har flere fjernsyn på lager. Så påpeger jeg, at de stadig har deres prisskilt hængende. Dertil svarer de, at jeg jo bare kan købe demomodellen - Men jeg har jo lige købt 2 styks! Det var butikslederen ligeglad med. Jeg kunne bare aflevere dem tilbage, hvis jeg var utilfreds.

- Jeg siger, at det vil jeg gerne – men for at købe dem igen. Men det kunne heller ikke lade sig gøre, for han havde allerede 13 personer på venteliste til den model. Hvordan kan det lade sig gøre, da han lige havde fortalt, at tilbuddet var slut, og de ikke fik flere hjem?, spørger Jesper Reuther. Han føler sig 'vildledt' og 'taget ved næsen' af den store elektronikforhandler.

LÆS OGSÅ: Elgigantens prisgaranti er en and

Elgiganten: Han kom for sent

ekstrabladet.dk har taget kontakt til Elgiganten for at få svar på, hvorfor Jesper Reuther ikke kan få den difference, han blev stillet i udsigt, retur. Det er Elgigantens servicechef for hele kæden, Jakob Reland, der besvarer spørgsmålene.

Hvorfor kan kunden ikke få differencen retur?

- Den 27. december, har vi lige startet vores juleudsalg, hvor vi blandt andet annoncerer med 800 styk af de her skærme til 9.999 kroner. Men da kunden så henvender sig, har vi allerede solgt de 800 Samsung-skærme. Det sker samtidig med, at vi er i gang med at skifte prisskiltet. Da han så ønsker at returnere skærmene for at købe dem igen, kan det ikke lade sig gøre for ham at købe dem til 9.999 kroner, da vi jo netop har udsolgt det begrænsede købstilbud. Vi tilbyder ham derfor at købe en anden model – også et 46 tommer Samsung-tv, men til 9.799 kroner, hvis han er interesseret i det. Men det ønsker han ikke.

Men det lyder jo enkelt og forståeligt, når han får at vide, at han bare kan komme ind i butikken og få differencen udbetalt, hvis fjernsynet bliver sat ned. Hvordan kan det misforstås?

- Men nu havde vi jo netop det her begrænsede købstilbud på 800 styks og lige så snart, at de her 800 styks var solgt, så satte vi prisen op igen. Og det er så her kunden har henvendt sig, og derfor kan ikke få differencen udbetalt, som han ønsker.

Synes du så ikke kunden burde være blevet gjort bevidst om, at han under de omstændigheder, som du nævner, ikke kan få differencen udbetalt?

- Så længe tilbuddet endnu var gældende, kunne han få udbetalt en prismatch. Men han har henvendt sig efter, det ikke længere var gældende, og vi har så tilgodeset de mange tusinder af kunder, der har stået i kø fra tidligt om morgenen for at få fingrene i denne her skærm samt en masse andre lignende tilbud.

LÆS OGSÅ: Vagthunden: Forsikringen dækker alt - undtagen det forsikrede tv

Hvorfor fortæller I så ikke på det tidspunkt, Jesper køber varerne, at han ikke kan få differencen retur, hvis tilbuddet senere hen skulle blive udsolgt?

- Vores sælgere ved ikke på det tidspunkt, hvilke varer der kommer på tilbud, så det kan vi ikke informere ham om.

Men burde I ikke gøre det?

- Det mener vi ikke. Og specielt ikke når det er første salgsdag efter jul, der typisk er præget af slagtilbud. Vi mener, at den viden skal begrænses til så få medarbejdere som muligt inden udsalgets start.

- Jeg tror heller ikke det er ukendt for de fleste kunder, at der kommer kraftige tilbud lige omkring juletiden.

Og hvordan hænger det sammen, at I kan have 13 folk på venteliste til flere fjernsyn?

- De får dem selvfølgelig ikke til købstilbuddets pris, men til den gamle pris, svarer salgschefen.

Bør kunden få differencen udbetalt? Deltag i afstemningen til højre for artiklen eller skriv herunder.