Mere salgsgas fra møntfirma

Billig H.C. Andersen-mønt skal lokke kunder til møntfirma, som er kendt for aggressiv markedsføring og salgsgas

Denne H.C. Andersen-mønt skal lokke kunder til 'Mønthuset Danmark's kunderegister.
Denne H.C. Andersen-mønt skal lokke kunder til 'Mønthuset Danmark's kunderegister.
Følg Dine penge

Mønthuset Danmark er på krigsstien med mere salgsgas. På Facebook reklamerer virksomheden flittigt for en ny 20 krone-mønt, der hedder ’Fregatten Jylland’. Og i nye farverige brochurer, som netop er sendt ud til alle danskere, tilbyder postordre-forretningen ’den sidste H.C. Andersen mønt’ for kun ti kroner. Prisen er mønternes pålydende værdi, men de fantastiske tilbud er kun lokkemad for at få flere kunder i kundekartoteket.

For så snart du har bestilt din billige mønt, så godkender du også, at dit navn og adresse bliver ’lagret hos Mønthuset Danmark’. Altså et carte blanche til, at ’Mønthuset Danmark kan kontakte dig per brev’, hvilket kun fremgår med mikroskopisk skrift i brochuren og på nettet.

- Det handler primært om, at Mønthuset vil udvide sit kunderegister, så det kan sende nyt materiale ud med tilbud på meget dyrere mønter, siger Preben Nielsen, der er møntekspert og formand for Dansk Numismatisk Forening (møntsamlere, red.).

Spammet med mønter
Og det sker i den grad. Da Ekstra Bladet for godt ni måneder forsøgte sig som interesseret møntkunde, blev vi efterfølgende spammet med nye breve om ’unikke’ mønter fra alverdens lande – tilbud, som mønteksperten ikke giver meget for.

- Mønthuset sælger normalt i så store mængder, at der ikke er noget unikt ved mønterne, siger Preben Nielsen.

Ifølge Mønthuset Danmark er H.C. Andersen-mønten også ’et eftertragtet samlerobjekt’, og det tilføjes, at ’cirkulationsmønter kan kun stige i værdi’. Det er ifølge Preben Nielsen en overdrivelse:

- Den her mønt stiger ikke mere end almindelige mønter, og derfor kan den ikke kaldes et samlerobjekt, siger han.

Forbrugerombudsmanden har tidligere haft Mønthuset Danmark i søgelyset, fordi firmaet benytter sig af en markedsføring, som kan forveksles med officielle udgivelser fra Nationalbanken eller Den Kgl. Mønt. Men Mønthuset Danmark er et helt almindeligt postordrefirma.

Håkan Forsgård, kommunikationsdirektør, Mønthuset Danmark
I sælger en mønt til ti kroner, og det er da umiddelbart billigt. Men handler det ikke bare om, at I skal have nye kunder i jeres kartotek?

- Vi vil først og fremmest give et godt tilbud. Men jeg vil ikke lægge skjul på, at det også handler om at registrere nye potentielle kunder, som vi kan sende nye tilbud til.

I skriver, at mønter ’kun kan stige i værdi’ og at der er ’tradition for væsentlige stigninger’. En møntekspert siger, at det ikke passer med de her mønter. Hvad siger du til det?

- Vi lover ikke, at lige netop de her mønter stiger, for det kan man umuligt vide. Derfor skriver vi det mere generelt.

Hvordan vil du beskrive jeres markedsføring?

Den er aktiv, men man kan altså altid melde vores tilbud fra, og så får man ikke flere breve efter tre uger.

Du vil ikke betegne den som aggressiv ...

Det mener jeg ikke, men er der noget i vores markedsføring, der går over grænsen, så vil vi gerne se på det.

Mere fra Ekstra Bladet+

Det ligner selvskade for regeringen og Danmark

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind