DONG sender forkerte opkrævninger

Flere el-kunder har ved en fejl fået tilsendt Dong-regninger, selv om de har skiftet el-selskab

(Foto: Thomas Borberg)
(Foto: Thomas Borberg)
Følg Dine penge

Har du for nyligt skiftet el-selskab fra DONG Energy til et andet selskab? Så bør du være ekstra opmærksom på dine el-regninger.

DONG har nemlig i flere tilfælde sendt forkerte opkrævninger til tidligere kunder.

Så meget kan du spare på din el-regning

158 forkerte opkrævninger
- Det er korrekt, at DONG Energy har konstateret, at 158 kunder er blevet afregnet forkert i forbindelse med, at de er flyttet eller har skiftet leverandør fra marts til starten af oktober. De fleste fejl er allerede blevet rettet uden, at kunder har oplevet fejlen. Kunder, som har betalt for meget i en periode, får således per automatik betalingen retur, når fejlene rettes, skriver DONG Energys Vice President for boligkunder Louise Hahn i en mail til Ekstra Bladet.

DONG Energy forklarer, at fejlene skyldes overgangen til it-systemet Datahubben per 1. marts. Datahubben er en el-selskabernes nye, fælles database over alle danske el-kunder. Om der er flere end de 158 kunder, som er blevet fejlagtigt opkrævet, kan DONG ikke udelukke.

- Det kan være svært at udstede garantier, men vi har ingen grund til at forvente, at vi finder flere kunder med denne fejltype. Vi beklager dog meget, at fejlene kan skabe usikkerhed, og man er meget velkommen til at kontakte os, hvis man har skiftet leverandør eller er flyttet i den pågældende periode og har spørgsmål til regningen. Vi kan dog love, at alle fejl rettes, uanset om kunderne henvender sig eller ej, tilføjer Louise Hahn.

DONG-logik: Aflæs din måler midt i ferien eller betal ekstra

Arbejdsgruppe nedsat
DONG forsikrer, at der ikke bliver sendt flere regninger til de 158 kunder, som allerede er blevet registreret.

- Vi har som følge af fejlene sat en række initiativer i værk: Den software, som skabte fejl i kommunikationen mellem Datahubben og DONG Energy er skiftet ud. Hermed har vi fjernet en væsentlig årsag til de fejl, som er opstået siden datahubben blev sat i drift. Derudover har vi nedsat en arbejdsgruppe, der koncentrerer sig om at finde og afhjælpe fejlene én efter én. Vi kontrollerer samtlige data i vores og datahubbens systemer, og vi stopper først, når der er 100 procent overensstemmelse, understreger Louise Hahn.

Er du i tvivl, om der er fejl i din DONG-regning, kan du kontakte DONG Energy på telefon 7210 2030. Du kan læse flere gode råd i boksen herunder.

Dong tigger staten om milliarder

Her bør alarmklokkerne ringe

Tjek altid din el-regning - også selv om den kan virke uoverskuelig. Har du skiftet e-udbyder i løbet af foråret 2013, bør du især være opmærksom.

Bor du i Dongs område og har skiftet el-udbyder, men får du stadig opkrævninger fra 'Dong Energy El & Gas' bør alarmklokkerne ringe.

Få eventuelt et uvildigt tjek af din el-regning hos SamEnergi.dk. Foreningen tjekker el-regningerne for både medlemmer og ikke-medlemmer i det omfang, der er ressourcer til det.

Kilde: SamEnergi.dk

Mere fra Ekstra Bladet+

Er Danmark for lille til store hemmeligheder?

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Udforsk Ekstra Bladet+