El-kunde opkrævet 1000 kr. ved en fejl

Flere tidligere DONG-kunder er ved en fejl blevet opkrævet for mange penge. DONG beklager

(Foto: Colourbox)
(Foto: Colourbox)
Følg Dine penge

Mindst 158 tidligere DONG-kunder er fejlagtigt blevet opkrævet regninger af DONG Energy.

Kunder står nu til at skulle have deres penge igen - blandt andet har en el-kunde betalt op mod 1000 kroner for meget. Det oplyser SamEnergi.dk, som er en sammenslutning af el-kunder, der ønsker bedre el-tilbud.

DONG sender forkerte opkrævninger

Betalte 1000 kr. for meget
- Vi har lavet en liste over de SamEnergi-medlemmer som skiftede væk fra DONG Energy pr. 1. april 2013. Listen indeholder knap 200 el-kunder og heraf ved vi, at der i hvert fald er fire regninger med fejl, fortæller talsmand for SamEnergi.dk Casper Kjøller til Ekstra Bladet.

Blandt andet har foreningen registreret en kunde, som har betalt op mod 1000 kroner for meget til DONG Energy. Penge, som kunden nu skal have tilbage. Ifølge DONG Energy drejer det sig om i alt 158 kunder, der har fået tilsendt forkerte regninger. Fejlen skyldes en overgang til et nyt it-system i foråret, og DONG Energy har tidligere beklaget fejlen og understreget, at man nu er ved at rette op.

Så meget kan du spare på din el-regning

Langsommelige DONG
Hos SamEnergi.dk er man dog forundret over, at der skulle gå så lang tid før, at DONG har fået styr på problemet.

- Jeg kan slet ikke forstå, at Dong først nu får et overblik over hvor mange kunder, der er blevet overfaktureret som følge af fejlen. Det er altså et halvt år, der er gået, og der er måske stadig mange kunder, som har betalt alt for meget ind til Dong, siger talsmand for SamEnergi.dk Casper Kjøller til Ekstra Bladet.

Foreningen sendte tidligere på måneden en liste til DONG Energy med 200 tidligere DONG-kunder og nuværende SamEnergi-medlemmer, som potentielt er blevet opkrævet for meget af DONG. Meldingen er, at DONG Energy stadig er i gang med at kigge på det.

- Vi har sat alt ind for at løse problemet så hurtigt som muligt, og vi stopper ikke før, at der er 100 procent overensstemmelse mellem data i vores og datahubbens systemer. Men vi forventer, at nå til bunds i problemerne i denne uge, lyder meldingen fra DONG Energys Vice President for boligkunder Louise Hahn i en mail til Ekstra Bladet.

DONG-logik: Aflæs din måler midt i ferien eller betal ekstra

Er du i tvivl, om der er fejl i din DONG-regning, kan du kontakte DONG Energy på telefon 7210 2030. Du kan læse flere gode råd i boksen herunder.

Her bør alarmklokkerne ringe

Tjek altid din el-regning - også selv om den kan virke uoverskuelig. Har du skiftet e-udbyder i løbet af foråret 2013, bør du især være opmærksom.

Bor du i Dongs område og har skiftet el-udbyder, men får du stadig opkrævninger fra 'Dong Energy El & Gas' bør alarmklokkerne ringe.

Få eventuelt et uvildigt tjek af din el-regning hos SamEnergi.dk. Foreningen tjekker el-regningerne for både medlemmer og ikke-medlemmer i det omfang, der er ressourcer til det.

Kilde: SamEnergi.dk

Mere fra Ekstra Bladet+

Er Danmark for lille til store hemmeligheder?

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Udforsk Ekstra Bladet+