Priserne i supermarkedet stiger

De stigende priser på råvarer kommer til at betyde, at priserne i supermarkedet kommer til at stige, fortæller de største detailkæder

Priserne på kødprodukter, mel, kaffe og olier bliver især påvirket af prisstigningerne. Arkivfoto: Linda Johansen
Priserne på kødprodukter, mel, kaffe og olier bliver især påvirket af prisstigningerne. Arkivfoto: Linda Johansen

Priserne på råvarer stiger, og den prisstigning kan forbrugere se frem til at skulle tage på sig.

Det skriver Børsen, der har talt med landets største detailkæder.

Til trods for at koncerner som Salling Group, Coop og Lidl vil kæmpe for, at prisstigningerne skal tages af leverandørerne, så stiger priserne så voldsomt, at man ikke kan undgå, at det går udover forbrugeren.

- Der er rigtigt mange leverandører, der varsler prisforhøjelser på varerne, og vi kæmper for at holde dem så meget nede som muligt.

- Det har betydning for de fleste kødprodukter, mel, kaffe og olier, og det er særlig grundet dårlig høst flere steder i verden suppleret med stigende omkostninger på alt fra transport til emballage,” siger Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop.

Artiklen forsætter efter videoen ...

Priserne stiger, og der er global varemangel - her er årsagerne og konsekvenserne

Priser stiger, og der er global varemangel - her er årsagerne og konsekvenserne

Forhandlinger bliver afgørende
Ingen af detailkæderne kan svare på, hvor markante prisstigningerne bliver.

Det skyldes, at det er forhandlingerne mellem kæderne og leverandørerne på de enkelte varer, der bliver afgørende for, hvor dyrt det bliver.

Direktør i Kohberg, René Normann Christensen fortæller Børsen, at forhandlingerne altid er hårde. Han understreger, at hverken fødevarebranchen eller detailkæderne er i stand til at absorbere de store prisstigninger, der er lige nu.

Derfor bliver regningen sendt videre til kunderne, hvilket kommer til at afspejle sig i priserne.

Det fortæller Jens Juul Nielsen, der yderligere siger, at detailkæderne vil gøre hvad de kan for at holde priserne nede.