Discount-kæder i hidsig krig: Her er deres nye tiltag

Kampen om de danske discount-kunder har aldrig været hårdere. Flere discountkæder melder derfor om nye tiltag, der skal lokke kunderne ind i deres butikker. Og specielt en af kæderne, har været gode til at tilpasse sig markedet. Prøv også 'Den Store Discount-quiz'

De danske discount-kæder har sat gang i nye initiativer i jagten på flere kunder. Foto: Stine Tidsvilde/Linda Johansen/ritzau. Collage: Ekstra Bladet
De danske discount-kæder har sat gang i nye initiativer i jagten på flere kunder. Foto: Stine Tidsvilde/Linda Johansen/ritzau. Collage: Ekstra Bladet
Følg Forbrug

‘Månedens prishug’, ‘ugens udvalgte’, ‘spotvarer’ og ‘supertilbud’. Ja, der kan være mange penge at spare ved at handle hos de danske discountkæder. Problemet er bare, at en lav pris ikke længere er nok for kunderne, som efterspørger meget mere end discount.

Det har startet en hidsig krig mellem kæderne Netto, Rema1000, Fakta, Aldi og Lidl, som konstant er presset til at udvikle sig og komme på nye tiltag, hvis ikke de ønsker at lide discount-døden, som Kiwi gjorde for nylig.

Derfor har flere af kæderne iværksat store og dyre moderniseringer af flere af de i alt knap 1500 danske discountbutikker med konkrete initiativer, som kunderne vil kunne mærke.

Dropper gul farve
Netto er f.eks i gang med skifte den klassiske gule farve ud med grå i mange butikker, Aldi dropper de udskældte kassebånd og indfører flaskeautomater, og Faktas nyeste våben er at give sine kunder mulighed for selv at scanne varer og betale via mobiltelefonen

Alt sammen et resultat af den brutale konkurrence, der er på området, mener detail-ekspert Flemming Birch.

- Hvis konkurrenterne har en ny smart butik, og du ikke selv har, så er du nødt til at finde på noget, siger han og fortsætter:

- Der er ikke nogen tvivl om, at der er en meget hård konkurrence for tiden på discountmarkedet. Vi har lige set Kiwi lukke, Aldi har valgt at lukke nogle gamle butikker ned, Fakta har det svært, og nu ser vi så, at Netto overtager 40 af Kiwis lejemål, mens Rema 1000 fortsætter med at sige, at vil de åbne flere butikker.

Artiklen fortsætter under billedet...

Aldis kassebånd har været udskældt for at være for korte. Nu bliver de skiftet ud i alle butikkerne, så de fremover vil se sådan ud. Foto: Linda Johansen
Aldis kassebånd har været udskældt for at være for korte. Nu bliver de skiftet ud i alle butikkerne, så de fremover vil se sådan ud. Foto: Linda Johansen
 

Han forventer samtidig, at hvis et af kædernes tiltag bliver en succes, så vil man snart kunne se det hos nogle af de andre.

- Lidl startede med friskbagt brød i butikken, og så gik der ikke lang tid, før alle de andre også havde det. De kunne godt se, at det tiltrak folk. Det samme med at droppe buræg. De sidder og lurer på hinanden, og så gør de det samme, siger han.

Artiklen fortsætter under billederne...

Lidl har startet et samarbejde op med den kendte supermodel Heidi Klum om en tøjkollektion. Foto: Splash News/Lidl/ All Over Press
Lidl har startet et samarbejde op med den kendte supermodel Heidi Klum om en tøjkollektion. Foto: Splash News/Lidl/ All Over Press
 

Lidl vil sætte frugt- og grøntafdelingen frem i alle butikkerne. Foto: Linda Johansen
Lidl vil sætte frugt- og grøntafdelingen frem i alle butikkerne. Foto: Linda Johansen

Ikke længere discount
Moderniseringerne af butikkerne og de nye tiltag er også et resultat af, at kæderne langsomt har bevæget sig væk fra den klassiske discount-forståelse. Direktør og ejer af Retail Institute Scandinavia Henning Bahr er sågar stoppet med at kalde dem for discountkæder.

- I vores opgørelse hedder de lavprissupermarkeder, for de har bevæget sig op i sådan et supermarkedslook, at vi som forbruger forventer at komme ind i en stor, ren let tilgængelig butik, som ikke er fyldt med gammelt inventar, papkasser og en elendig betjening.

Flemming Birch er enig.

- I løbet af de sidste ti år er discountkæderne blevet mindre discountede. De brød op med markedet. Nu kan de fleste danskere godt få dækket deres behov af en tur i en discountbutik, men sådan var det ikke dengang.

Læs om hver af kædernes tiltag herunder:

Artiklen fortsætter under billederne...

I Nettos nye butikker vil den gule farve næsten være helt væk. Kun indkøbskurvene og det klassiske logo holder den traditionelle farve. Foto: Stine Tidsvilde
I Nettos nye butikker vil den gule farve næsten være helt væk. Kun indkøbskurvene og det klassiske logo holder den traditionelle farve. Foto: Stine Tidsvilde

I stedet for gul vil den dominerende farve være grå i de nye Netto-butikker, som kæden vil satse på. Foto: Stine Tidsvilde
I stedet for gul vil den dominerende farve være grå i de nye Netto-butikker, som kæden vil satse på. Foto: Stine Tidsvilde
 

Discount eller ej, så forventer danskerne dog stadig billige priser, fortæller Faktas direktør Stina Glavind.

- Tidligere tillod danskerne jo rodebutikker. At man selv skulle rode rundt i papkasser, og man accepterede, at der ikke nødvendigvis var høj kvalitet. På det område er discountmarkedet dødt. Men det er det ikke i forhold til de lave priser. Dem vil kunderne stadig gerne have, siger hun.

Eksperter: Rema og Netto har medvind

Mens det samlede antal discountbutikker i Danmark falder for tredje år i træk, brager Rema 1000 derudaf med 100 i timen. Antallet af butikker stiger stødt, og omsætning og overskud følger med. Men den norske dagligvaregigant er slet ikke færdig med danskerne.

- Vi har en ambition om at blive Danmarks største dagligvarekæde målt på omsætning, siger Rema 1000’s direktør i Danmark, Henrik Burkdal, der dog ikke vil sætte dato på, hvornår missionen skal være fuldført.

På nuværende tidspunkt tilfalder den titel markedslederen Netto, og den norske kæde skal derfor omsætte for markant flere milliarder om året, hvis det skal lykkes.

Artiklen fortsætter under billedet...

Rema 1000 har stor succes i Danmark, men man vil ikke fortælle om sin nye tiltag af konkurrencemæssige hensyn. Foto: Linda Johansen
Rema 1000 har stor succes i Danmark, men man vil ikke fortælle om sin nye tiltag af konkurrencemæssige hensyn. Foto: Linda Johansen
 

Sammen med Lidl er de to kæder dem, som i øjeblikket har mest medvind i Danmark, vurderer to detail-eksperter i detailhandel Henning Bahr.

Tilpasset sig hurtigt
- Lidl har været fantastiske til at tilpasse sig det danske marked. De lagde også ud med de korte kassebånd, hvor kunderne stod og stressede over, at varerne pludselig fløj op i hovedet på dem. Men det lavede de hurtigt om, siger Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia med henvisning til Aldi, som først nu har valgt at droppe det udskældte kassebånd.

Detail-konsulent Flemming Birch er enig.

- Aldi og Fakta går det knap så godt for. Fakta er i gang med at omstrukturere sig med at modernisere butikker og lukke de overflødige. Om de kommer stærkt tilbage, det må tiden vise. Det er en større operation.

Selv mener Fakta-direktør Stina Glavind, at det nu går godt igen.

- Mange ynder at tale om, at Fakta har været noget udfordret. Vi har valgt at tage nogle strategiske valg, som har plantet sig i vores regnskab i 2016. Blandt andet vores massive investering i butikkerne har kostet rigtig mange millioner. Størstedelen er vi nu ovre, og vi kan se i 2017, at det går rigtig godt.

Artiklen fortsætter under billedet...

 

Blodige underskud
De mest udfordrede er dog Aldi, der for nylig har valgt at lukke 32 butikker og modernisere de resterende butikker for et trecifret millionbeløb.

Aldi er samtidig den kæde, der har tabt klart flest penge de senere år. En milliard kroner i samlet underskud på fire år.

- Aldi får gevaldig travlt med at indhente det efterslæb og kvalificere sig ud mod forbrugerne på en ny måde. Om det er for sent? Det er i hvert fald sent at indse de ting, der nu er sat i gang, mener Henning Bahr.

Artiklen fortsætter under billedet...

 

I forbindelse med lukningen af de 32 butikker, indrømmede Aldi da også, at man ikke havde gjort det godt nok.

- Vi erkender, at vi skal give vores kunder en bedre indkøbsoplevelse, end vi har gjort hidtil. Ellers er man i dag ikke en relevant discountkæde, siger Aldis direktør for kvalitet, CSR og kommunikation Thomas Bang.

*Regnskabstallene for Netto og Lidl er ikke offentlige.

Vi hører her ouverturen til en mulig katastrofe

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.