På skolebænken i russisk rumspil

Udforsk rummet og lær en ting eller to på vejen

Russisk-udviklede Space Pioneer stiler efter kosmisk miks af de normalt modstridende faktorer: sjov og læring. (Screenshot: Eurogamer.dk)
Russisk-udviklede Space Pioneer stiler efter kosmisk miks af de normalt modstridende faktorer: sjov og læring. (Screenshot: Eurogamer.dk)

Har du hørt om Sergei Krikalev? Det havde jeg heller ikke, men bag dette generiske, sovjet-klingende navn gemmer sig noget af en verdensmand. Udover at være en af de første til at plante sine vægtløse fødder på den internationale rumstation, kan han blære sig med over 800 dage i rummet, hvilket gør ham til det mest rumbevandrede menneske nogensinde.

Han indgår som rådgiver for russiske Space Enigma Studios, som med et interessant hold af rigtige astronauter, videnskabsmænd og arkitekter håber på at kunne levere en helt særlig oplevelse blandt fremmede stjernetåger i spillet ' Space Pioneer'.

Læs også: Nyt overlevelsesspil overhaler DayZ

Målet er at levere et spil, der kombinerer glæden ved computerspil med realistisk og lærerigt indhold. Universet i spillet er skabt ved hjælp af billeder fra blandt andet Hubble Teleskopet, og stiler efter en nøjagtig visuel repræsentation af rummet.

Spilleren styrer et rumskib, der kan opgraderes og udvikles med plausibel, fremtidig teknologi, før han kaster sig ud i at kortlægge nye planeter og stjerner.

Studiet har samtidig indgået samarbejdsaftaler med et væld af forskellige museer, der som led i spillets singleplayer-del lægger historisk baggrund for menneskets teknologiske udvikling frem til rumalderen.

Læs også: GTA V kommer muligvis til PC til marts

Og bare rolig, på trods af alle de imponerende salgstermer om 'realisme' og teknisk jargon, der hurtigt kan komme til at lyde som en eftermiddag på DR K, lader det til, at der gemmer sig en interessant spilmekanik under kølerhjelmen.

Bag roret i dit rumskib skal du kolonisere planeter og skabe en stærk menneskelig alliance. Koloniseringerne foregår som et strategispil, og frygten for små, gnallede SimCity-byer er manet til jorden, da du får mulighed for at bygge 'enorme' (deres ordvalg) mega-byer.

På din vej kan du møde fremmede intelligente livsarter, som du enten kan etablere et fredeligt samvær med, eller, som den menneskelige natur fordrer, prøve at udradere i intergalaktiske stjernekrige.

Læs også: Let's Play: Teslagrad – norsk puzzle platformer

Det lyder næsten for godt til at være sandt, og det er det måske også. Spillet er stadig i sin tidlige opstartsfase med et relativt lille udviklerhold, men når man hører de vidtløftige ord, kan man ikke undgå at mærke sin indre Chewbacca brøle en smule.

For at realisere projektet skal udviklerne bruge lidt økonomisk hjælp, som de håber på at få via Kickstarter. De satser på at kunne skrabe 150.000 dollars ind, og er i skrivende stund nået 1/10 af vejen med lidt over halvanden måned til kampagnens afslutning.

Du kan læse mere om spillet på den officielle Kickstarter-side.