Apple-advokat om genbrugte iPhones: - Det står jo i garantien

I flere år har Apple gemt en formulering i sin garanti - her står der, at du får en 'sammensat' iPhone, hvis du skal have erstattet en ødelagt ny

Det er formuleringen her fra Apples købsbetingelser, firmaet nu bruger som argument for, at kunderne allerede har fået besked om, at de modtager 'genbrugte' erstatningstelefoner.
Det er formuleringen her fra Apples købsbetingelser, firmaet nu bruger som argument for, at kunderne allerede har fået besked om, at de modtager 'genbrugte' erstatningstelefoner.

SENESTE: Dommen er faldet - Apple tabte

Advokaten for Apple, Mogens Dyhr Vestergaard, trak fredag noget af en nyhed op af hatten under retssagen mod den danske kunde David Lysgaard.

Det skete, da han argumenterede for, at David Lysgaard jo bare kunne læse Apples garanti:

- Her står det, at man får udleveret en telefon, der er lavet af sammensatte dele, lød det selvsikkert fra advokaten. Og et tjek af Apples betingelser for køb af blandt andet iPhones viser, at advokaten har ganske ret.

Siden 2012 og måske tidligere har betingelserne indeholdt en klausul om, at hos Apple får du ikke en ny telefon, hvis din iPhone ’dør’ under reklamationsperioden (to år, red.) på grund af en medfødt fejl.

Det fremgår også, at selv når du får repareret en telefon, kan du forvente, at der også kan blive sat brugte dele i den.

Apple erkender i retten: Du får aldrig ny iPhone som byttetelefon

Dokumentation: Det skriver Apple i betingelserne

Herunder kan du læse den formulering om garanti, som Apple har skrevet - og som fortæller, hvilken hjælp du kan forvente, hvis dit nyt indkøbte produkt går i stykker:

---

Hvis du under denne garantiperiode indsender en reklamation til Apple i overensstemmelse med denne garanti, vil Apple efter eget valg:

(i) reparere Apple-produktet ved brug af nye dele eller tidligere anvendte dele, der i ydeevne og stabilitet svarer til nye dele, eller

(ii) erstatte Apple-produktet med den samme model (eller med dit samtykke et produkt med lignende funktionaliteter) sammensat af nye og/eller tidligere anvendente dele, der med hensyn til ydeevne og stabilitet svarer til nye dele, eller

(iii) refundere købesummen mod tilbagelevering af dit Apple-produkt.

Jurist: Apple kortslutter købeloven
Problemet er bare, at den formulering er ulovlig:

- Ved at have den praksis har Apple reelt sat købeloven ud af kraft, lyder vurderingen fra Tina Dhanda Kalsi, der er seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.

- Jeg mener også, at Apple vildleder forbrugerne om deres retsstilling ved at skrive de her ting ind i en garanti, der jo burde stille forbrugerne bedre og ikke ringere end dansk lov.

David i retten: Apple fortalte aldrig om den 'brugte' telefon

Er du blevet snydt: Klag i dag

Et stort antal kunder kan være blevet snydt af Apple, der rutinemæssigt har udleveret telefoner med brugte dele i erstatning for en ny iPhone.

Men selv om du først nu opdager, at du kan være en af de berørte, kan det godt betale sig at forlange en ny telefon fra Apple:

- Hvis man har været udsat for den behandling og ikke været opmærksom på det, kan man stadig godt klage. Også selv om reklamationsperioden på to år er overskredet, oplyser seniorjurist Tina Dhanda Kalsi fra Forbrugerrådet Tænk.

- Det vil selvfølgelig være en vurdering fra sag til sag, om du kan få medhold.

- Men er du i tvivl, så klag til Apple, og bed om at få en helt ny telefon. Reagerer de ikke positivt, kan du bede om Forbrugerklagenævnets vurdering.

Inden du klager, kan du gratis få telefoniske råd hos Forbrugerrådet Tænk på telefon 77 41 77 41.

De har skudt sig i foden
Det er med andre ord ikke en ’glad kanin’, der er sprunget op af hatten hos Apples advokat:

- De har i stedet skudt sig selv i foden.

- For ikke nok med at de overtræder købeloven, når de skal udlevere nye telefoner. De overtræder også markedsføringsloven, når de vildleder i betingelserne, som det er sket her, mener juristen.

SENESTE: Dommen er faldet - Apple tabte

Sagen kort

2011: David køber en fabriksny iPhone 4.

2012: Telefonen går i stykker, hvorefter Apple forgæves reparerer den. I stedet udleveres en ny telefon. Da det går op for David, at telefonen indeholder brugte dele, klager han først til Apple og senere til Forbrugerklagenævnet.

2013: Nævnet giver David medhold - han skal have 4399 kroner plus renter tilbage. Apple nægter at efterleve afgørelsen.

2014: Apple stævner David for at tvinge ham til at opgive kravet om at få sine penge tilbage.

2016: Sagen kommer for retten fredag 28. oktober. Her forklarer Apples chef for området, hvordan man har organiseret fabrikationen af telefonerne, som kunderne får i hånden 'som nye'. Apples advokat afslører også, at firmaet i årevis har indskrevet sin helt egen fortolkning af den danske købelov i de betingelser, man sælger produkter i Danmark på.

9. december 2016 klokken 13: Dommen afsiges - Apple har tabt, men ventes at anke til landsretten.

20. december 2016: Mod forventning opgiver Apple en anke. Firmaet har nu en dom imod sig og ingen lovlige argumenter for at blive ved med at udlevere telefoner med genbrugte dele under en reklamation i Danmark.

Fremover: Med dommen står købeloven i Danmark helt fast - men Apple og andre firmaer har fortsat mulighed for at påvirke politikerne til at ændre loven. Det kan ske med lobbyisme både her i landet, men også på EU-niveau.

Apple trækker kunde i retten i dag - utænkeligt at de vinder

Hverken Apple eller deres advokat ønsker at udtale sig i sagen.


Ekstra Bladet har talt med David Lysgaard om sagen, som har bragt ham i konflikt med Apple. Video: Heine Jørgensen


Hvordan skal sagen med Apple tolkes - særligt når man er almindelig forbruger? Få et bud på et svar i dette videointerview mellem techredaktøren på Ekstra Bladet og MereMobil.dk.

Hvad tænker du om Apples byttepolitik?