Bilka i kæmpe prisbommert: Solgte iPhone billigt - nu vil de ikke levere

Solgte ved en fejl iPhone 8 til 4323 kroner, siger Bilka - men kunderne kan sagtens have været i god tro, mener Forbrugerrådet Tænk

Det er modellen her,  Bilka nu siger, at de ved en fejl prissatte alt for lavt. Skærmdump
Det er modellen her, Bilka nu siger, at de ved en fejl prissatte alt for lavt. Skærmdump

TIP OS: Har du også fået din ordre afvist hos Bilka? Fortæl din historie i en mail til tech@eb.dk

De vil gerne være kendt for de gode priser. Men da en lang række af kunder mandag købte en iPhone 8 64 GB på Bilkas hjemmeside, var prisen ifølge butikken alt for lav.

Derfor har kunderne nu fået en mail, hvor ordren annulleres. Ifølge Bilka har alle køberne været i klar ond tro, da de købte telefonen for 4323 kroner:

'Prisen på den pågældende telefon fremgik af vores hjemmeside til en usædvanlig lav pris.'

'Beklageligvis har vores IT-systemet i går forårsaget nogle prisfejl på nogle ganske få varenumre,' skriver firmaet til de berørte.

Bilka opdagede fejlen, da det pludselig væltede ind med ordrer. Men ingen af kunderne skal forvente, at der nu dukker en iPhone 8 op med pakkeposten til den pris. Slet ikke når den 'rigtige' pris er 6186 kroner, mener firmaet:

'Eftersom der har været tale om en åbenlys fejltagelse, som vores kunder efter vores opfattelse enten indså eller burde have indset, ser vi os ikke bundet af denne usædvanlige lave pris.'

Det er en model som denne,  Bilka nu siger, at de ved en fejl prissatte alt for lavt. Foto: Jeff Chiu/AP Teknologi Vrede Bilka-kunder: Billig iPhone blev jo solgt som et slagtilbud

 

Sådan skriver Bilka til de ramte kunder.
Sådan skriver Bilka til de ramte kunder.

Det er en model som denne,  Bilka nu siger, at de ved en fejl prissatte alt for lavt. Foto: Jeff Chiu/AP Teknologi Vrede Bilka-kunder: Billig iPhone blev jo solgt som et slagtilbud

Godt tilbud er ikke ond tro
I mailen vejledes kunderne om, hvordan de kan klage over beslutningen.

Og det er da også en god og sober måde, at mailen er skrevet på til kunderne, mener Jakob Steenstrup, der er juridisk konsulent i Forbrugerrådet Tænk. Han er bare uenig i Bilkas vurdering:

- Det klare udgangspunkt er, at prisen er bindende, når ordren er accepteret. Kun hvis forbrugerne har været i klart ond tro, kan butikken godt annullere ordren, siger han til Ekstra Bladet.

Men ond tro er ikke bare, at prisen er meget lav:

- Butikken skal kunne bevise, at kunden helt åbenlyst burde vide, at den her pris på det konkrete produkt er forkert. For eksempel hvis noget til 10.000 kroner pludselig koster et par kroner. Eller at et komma har flyttet sig i en pris.

- Det kan også pege i retning af ond tro, hvis man bestiller mange telefoner, lige hvor prisen var lav. Dette afgøres fra sag til sag, så én forbruger kan godt være i ond tro ved det samme tilbud, mens en anden ikke er det.


Kunderne reagerer nu - blandt andet her på Bilkas Facebook-side.

Billigt men ikke urealistisk
Ifølge Jakob Steenstrup handler vurderingen af sagen også om, hvilket produkt der er tale om.

For selv om kendere af mobiltelefonerne sikkert vil vide, at det er meget billigt, hvis man på nuværende tidspunkt kan få en iPhone 8 64GB for 4323 kroner, så er det langt fra alle forbrugere, der vil skænke det en tanke, mener han:

- Priserne varierer jo utroligt meget på mobiltelefoner, og der skal ikke ret meget til, før en model bliver billigere, ligesom små finesser i de forskellige modeller kan spille en stor rolle for prisen. I sig selv er det langt fra urealistisk at se tilbud på nyere iPhones i det prisleje.

- Så det kan godt være, at den her pris er billig, men det er efter min opfattelse bestemt ikke en åbenlyst urealistisk pris. Bevisbyrden for ond tro ligger i øvrigt hos Bilka.

Jakob Steenstrup opfordring til butikken er derfor, at de genovervejer deres annullering af ordrerne:

- Og så vil jeg selvfølgelig opfordre kunder - der ønsker det, og som har været i god tro - til at fastholde, at de vil have deres telefon til den markedsførte pris. Siger Dansk Supermarked nej til det, bør de klage.

Du styrer Google Wifi via en mobil app. Den fungerer lige så godt som selve routeren. PR-foto Teknologi Går der også kludder i dit wi-fi? Denne dyre livline kan være løsningen

Dansk Supermarked: Ærgerligt - men beslutningen står fast

Hos Dansk Supermarked, der ejer Bilka, beklager man sagen. Men selv om både kunder og Forbrugerrådet Tænk mener, at annulleringen af ordrerne er forkert, så står beslutningen fast:

'Det er korrekt, at vi har annulleret et mindre antal bestillinger, der er afgivet, da der var tale om en åbenlys prisfejl,' forklarer kommunikationskonsulent Kasper Reggelsen i en mail til Ekstra Bladet.

'I sagens natur er vi ærgerlige over, at den pågældende iPhone 8 ved en fejl fremgik til en forkert pris - for en kort bemærkning.'

'Naturligvis har vi vurderet sagerne nøje, og på baggrund heraf har vi således truffet vores beslutning.'

'Vi har analyseret købsmønsteret, mens fejlen stod på, og det indikerer klart, at mange af køberne har været opmærksomme på den åbenlyse prisfejl og handlet på denne.'

'Denne vurdering understøttes blandt andet af, at der er mange af de berørte kunder, der har benyttet lejligheden til at forsøge at bestille op mod 4-5 stk. iPhone 8.'

Teknologi Stor opdatering til Windows 10 klar

Ikke første gang

Dansk Supermarked har tidligere været involveret i mindst en sag, hvor man annullerer ordrer, og efterfølgende beskylder kunderne for at være i ond tro.

Det skete i august sidste år, hvor en række af kunder bestilte en computer, der ifølge firmaet var prissat 5000 kroner for billigt på Føtex' hjemmeside.

Også i dette tilfælde mente Dansk Supermarked, at fejlen var helt 'åbenlys', hvilket både kunderne og Forbrugerrådet Tænk afviste som noget vrøvl.

Computeren pris kunne nemlig - helt som i den aktuelle sag om en iPhone 8 - sagtens være realistisk, mente de.

TIP OS: Har du også fået din ordre afvist hos Bilka? Fortæl din historie i en mail til tech@eb.dk

235 kommentarer
Vis kommentarer