TIP OS: Har du også fået din ordre afvist hos Bilka? Fortæl din historie i en mail til tech@eb.dk
De vil gerne være kendt for de gode priser. Men da en lang række af kunder mandag købte en iPhone 8 64 GB på Bilkas hjemmeside, var prisen ifølge butikken alt for lav.
Derfor har kunderne nu fået en mail, hvor ordren annulleres. Ifølge Bilka har alle køberne været i klar ond tro, da de købte telefonen for 4323 kroner:
'Prisen på den pågældende telefon fremgik af vores hjemmeside til en usædvanlig lav pris.'
'Beklageligvis har vores IT-systemet i går forårsaget nogle prisfejl på nogle ganske få varenumre,' skriver firmaet til de berørte.
Bilka opdagede fejlen, da det pludselig væltede ind med ordrer. Men ingen af kunderne skal forvente, at der nu dukker en iPhone 8 op med pakkeposten til den pris. Slet ikke når den 'rigtige' pris er 6186 kroner, mener firmaet:
'Eftersom der har været tale om en åbenlys fejltagelse, som vores kunder efter vores opfattelse enten indså eller burde have indset, ser vi os ikke bundet af denne usædvanlige lave pris.'
Vrede Bilka-kunder: Billig iPhone blev jo solgt som et slagtilbud
Vrede Bilka-kunder: Billig iPhone blev jo solgt som et slagtilbud
Godt tilbud er ikke ond tro
I mailen vejledes kunderne om, hvordan de kan klage over beslutningen.
Og det er da også en god og sober måde, at mailen er skrevet på til kunderne, mener Jakob Steenstrup, der er juridisk konsulent i Forbrugerrådet Tænk. Han er bare uenig i Bilkas vurdering:
- Det klare udgangspunkt er, at prisen er bindende, når ordren er accepteret. Kun hvis forbrugerne har været i klart ond tro, kan butikken godt annullere ordren, siger han til Ekstra Bladet.
Men ond tro er ikke bare, at prisen er meget lav:
- Butikken skal kunne bevise, at kunden helt åbenlyst burde vide, at den her pris på det konkrete produkt er forkert. For eksempel hvis noget til 10.000 kroner pludselig koster et par kroner. Eller at et komma har flyttet sig i en pris.
- Det kan også pege i retning af ond tro, hvis man bestiller mange telefoner, lige hvor prisen var lav. Dette afgøres fra sag til sag, så én forbruger kan godt være i ond tro ved det samme tilbud, mens en anden ikke er det.
Kunderne reagerer nu - blandt andet her på Bilkas Facebook-side.
Billigt men ikke urealistisk
Ifølge Jakob Steenstrup handler vurderingen af sagen også om, hvilket produkt der er tale om.
For selv om kendere af mobiltelefonerne sikkert vil vide, at det er meget billigt, hvis man på nuværende tidspunkt kan få en iPhone 8 64GB for 4323 kroner, så er det langt fra alle forbrugere, der vil skænke det en tanke, mener han:
- Priserne varierer jo utroligt meget på mobiltelefoner, og der skal ikke ret meget til, før en model bliver billigere, ligesom små finesser i de forskellige modeller kan spille en stor rolle for prisen. I sig selv er det langt fra urealistisk at se tilbud på nyere iPhones i det prisleje.
- Så det kan godt være, at den her pris er billig, men det er efter min opfattelse bestemt ikke en åbenlyst urealistisk pris. Bevisbyrden for ond tro ligger i øvrigt hos Bilka.
Jakob Steenstrup opfordring til butikken er derfor, at de genovervejer deres annullering af ordrerne:
- Og så vil jeg selvfølgelig opfordre kunder - der ønsker det, og som har været i god tro - til at fastholde, at de vil have deres telefon til den markedsførte pris. Siger Dansk Supermarked nej til det, bør de klage.
Går der også kludder i dit wi-fi? Denne dyre livline kan være løsningen
Stor opdatering til Windows 10 klar
TIP OS: Har du også fået din ordre afvist hos Bilka? Fortæl din historie i en mail til tech@eb.dk
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.