Én gang IC4 - aldrig mere IC4!
Det er ifølge Ingeniøren det nye slogan hos DSB, der de kommende år vil kaste mere end 20 milliarder kroner i næsten 300 nye eltog:
- Jeg kan godt udelukke, at vi vælger et tog under udvikling, siger programdirektør for indkøb, Jürgen Müller, til Ingeniøren.
Nettet svigter i togene - og det bliver ikke bedre
De skandaleramte IC4-tog var et helt særligt og uprøvet projekt, som DSB bestilte. Og som bekendt fejlede både den italienske togleverandør og DSB på nærmest alle områder.
IC4-togene er fortsat et problembarn, der ventes skrottes og erstattes af de nye, mere gennemprøvede afløsere.
Kravet til de kommende tog er nemlig, at de allerede - med succes - kører i andre lande og er gennemprøvet. Ellers kan de ikke blive en kandidat til at køre på danske spor.
DSB indleder milliardindkøb af nye tog
Men hvorfor lader DSB ikke andre end DSB foretage indkøbet, spørger Ingeniøren? Svaret fra DSB: vi er de bedste til at indkøbe tog.
- Vi har indsigt i vores kunders behov og i, hvordan man sammensætter køreplaner.
- Alt i alt ville jeg udfordre, at der findes andre end DSB i Danmark med den samme erfaring og viden i én organisation, lyder det fra indkøbschefen Jürgen Müller.
Du kan se billeder her af, hvordan det kommende tog kan komme til at se ud.