Snydt på nettet: Reddet af nye regler

Hvis digitale betalinger ikke er korrekt godkendt, hæfter du ikke for dem

Se mere om hvordan man bedst beskytter sig mod falske tilbud og svindel. Videoreportage: Ekstra Bladet TV

Ved du noget?

Indsend billede el. video

Maks. 5MB

Der er ikke kun bøvl i, at man nu skal bruge NemID eller en særlig sms-kode, når man betaler på nettet.

For i de tilfælde man er blevet fuppet til at sende penge til svindlere med sit betalingskort - og betalingen ikke er godkendt korrekt - kan du få pengene retur.

Det viser to principielle afgørelser i Det finansielle ankenævn, der for første gang har taget stilling til problemstillingen.

Betalinger afvises på nettet: Derfor sker det

Afvist af Bank Norwegian
De to forbrugere havde begge klikket på et link i en svindelmail og indtastet deres betalingsoplysninger på en fuphjemmeside.

Det kostede dem henholdsvis 11.623,28 kroner og 8.425,49 kroner. Begge kunder brugte Bank Norwegian, viser afgørelserne fra nævnet.

Men nu er regningen i stedet landet hos den norske bank, fordi der ikke er brugt den rigtige metode til at godkende betalingerne med. Nemlig to elementer i form af enten en NemID-app eller et personligt kodeord sammen med en SMS-engangskode.

I krig mod hælere

Reglerne, der formelt blev indført i efteråret 2019, har først for alvor fået effekt nu. Og ifølge dem er det altså et krav, at betalinger skal godkendes med de to elementer.

Her afviser nævnet altså i begge afgørelser Bank Norwegian, der ellers mener, at forbrugerne og ikke banken har ansvaret, fordi kunderne selv indtastede deres betalingsoplysninger.

Koks i digital nethandel: Sådan løser du det

Advarer mod bank: - Hold dig væk