Hvis du har prøvet at flyve, kender du også synet af enten kaptajnen eller styrmanden, der inden afgang går rundt om maskinen.
Men hvad kigger de egentligt efter?
Og hvorfor tager de runden selv efter en kort tur mellem fx København og Aalborg.
Vild video: Sådan bygger man et Dreamliner-fly - på 4 minutter
Fugle kan have ramt flyet
Det sidste er nemt at svare på, forklarer luftkaptajn i Norwegian, Søren Hofgaard Møller, til Ekstra Bladet:
- Selv efter en kort tur kan vi jo have ramt noget, der har skadet flyet, fx en fugl.
- Men der er også mange køretøjer ved et fly. Og de kan ved et uheld lave en skade, som vi skal have set på, inden vi går i luften igen.
Her er adgang forbudt: Kom med i cockpittet på et passagerfly
I øvrigt er det ikke kun piloterne, der tjekker flyet. Når de har sat sig i cockpittet, går personalet på jorden endnu tur rundt i minutterne før afgang:
- Der kan være sket en skade, da broen blev taget ind eller bagagebåndet kørte væk fra flyet, siger Søren Hofgaard Møller.
Passagerne smidt af flyet: Denne last var vigtigere
Se hele luftkaptajnens gennemgang af hans Boeing 737-800 i tv-reportagen i toppen af artiklen. Og se herunder, hvilke dele på flyet der altid skal have et grundigt tjek inden afgang.
1. Ydre instrumenter
2. Hjulene
3. Flyets næse
4. Motorerne
5. Vingerne
6. Hjulkassen under flyet
7. Buler i overfladen
8. Under halen
Her er adgang forbudt: Kom med i cockpittet på et passagerfly
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.