Undgå sms-svindel: 7 tips til at blive klogere end skurken på nettet

Der skal ganske små ting for, at du undgår at blive pelset - og svindleren bliver til grin

Hvad gør man for at undgå at blive netsvindlernes næste offer? Få flere gode råd i tv-klippet her.

Så skal vi til den igen.

Sådan har mange læsere sikkert tænkt, da nyheden om endnu et digitalt angreb mod danske bankkunder kom frem tidligere i dag.

Svindlerne forsøger sig med sms, mails og endda telefonopkald, hvor de fortæller, at de er fra din bank eller NemID. Og det eneste, du skal gøre, er at hjælpe dem med nogle personlige oplysninger.

Teknologi Bankerne advarer: Kæmpe fupnummer er i gang lige nu

Tilsyneladende har skurkene på nettet held med deres bølger af angreb, der fortsat sker og nu med kortere mellemrum.

Løsningen til at stoppe angrebene ligger delvist hos bankerne, der hele tiden tvinges til at forbedre deres sikkerhed med sms-koder og bedre software.

Men du har også et godt våben i kampen mod svindlerne - og det sidder mellem ørerne. Herunder er 7 tips, der kan træne dig til at blive klogere end netsvindlerne.

Teknologi IT-guruer: Sådan sikrer du dig mod at blive nettets næste offer

​I øjeblikket modtager flere danskere sms'er, e-mails eller telefonopkald fra svindlere, der giver sig ud for at være fra Nets, Microsoft, NemID, din bank eller Visa/MasterCard. (Foto: Kristian Kirk Mailand/Maimento)
​I øjeblikket modtager flere danskere sms'er, e-mails eller telefonopkald fra svindlere, der giver sig ud for at være fra Nets, Microsoft, NemID, din bank eller Visa/MasterCard. (Foto: Kristian Kirk Mailand/Maimento)
 

1. Slet, slet, slet

Hvis du får en mail, en sms eller et opkald, du er selv det mindste i tvivl om, så slet eller smid røret på.

Hvis det faktisk er din bank, der vil have fat i dig, må de prøve igen. Hellere det end at du lader dig fuppe.

2. Svar aldrig tilbage

Dialog med en svindler er næste skridt på vejen til, at du bliver fuppet.

Grib i stedet røret og ring til din bankrådgiver. Her kan du få et ægte svar på, om banken faktisk vil i dialog med dig.

3. Klik ikke på links

Selv hvis du ender med at åbne en mail eller sms, der er fup, gør du det kun værre ved at klikke på links i den.

Det er hele målet for svindlerne: at du åbner en hjemmeside, der enten inficerer din computer eller lokker dig til at aflevere personlige oplysninger på en hjemmeside, der 'på en prik' ligner din banks.

4. Brug din sunde fornuft

Medmindre du allerede har en aktuel dialog med din bank - fx om et lån - skal du ikke forvente, at banken pludselig skriver til dig for at få private informationer ud af dig. Og slet ikke som almindelige mails.

Hovedreglen er, at personlige oplysninger mellem dig og banken udveksles som breve eller krypteret via E-boks og netbanken - ikke som 'dumme' mail eller tilfældige sms-beskeder.

5. Del aldrig pinkoder

Det lyder så banalt, at det næsten er dumt. Men en pinkode er til dig og ingen andre.

Det samme gælder koderne på dit NemID-kort. Selv din bankdame ville aldrig bede dig om de informationer.

6. Del aldrig billeder

At dele et billede af dit kreditkort eller dit NemId-kodekort er naturligvis lige 'så forbudt'.

Ingen myndighed eller bank beder dig nogensinde om at tage et billede af så personlige sikkerhedsoplysninger.

7. Spær alt hvis det går galt

Hvis du får ondt i maven og bliver i tvivl, om svindlere nu har lokket noget vigtigt ud af dig, skal du sørge for omgående at spærre alt, der er relevant at spærre.

Hellere spærre en gang for meget end en gang for lidt!

Teknologi Usikker mail: Sig nej hvis banken beder dig gøre det her