Hvem overlever den store burgerkrig?

DEN STORE BURGERKRIG: Antallet af udenlandske burgerkæder i Danmark blev i 2013 fordoblet. - Der er plads til flere, vurderer ekspert

Er du til burgerkæder bød 2013 på nye af slagsen. Og de skal nok klare sig, vurderer ekspert. (Foto: Rumle Skafte)
Er du til burgerkæder bød 2013 på nye af slagsen. Og de skal nok klare sig, vurderer ekspert. (Foto: Rumle Skafte)

Giganterne Burger King og McDonald's fik i 2013 selskab af amerikanske Carl's Jr. og svenske Max på det danske burgermarked. Carl's Jr. poppede op ved en Bilka nær dig i samarbejde med Dansk Supermarked, mens Max indtil videre åbnede en enkelt restaurant i Indre København.

Begge kæder har store ekspansionsplaner og dermed ser det ud til, at der nu for alvor skal til at være konkurrence blandt de udenlandske burgerkæder i Danmark.

Danmark kan rumme to-fire burgerkæder mere

Og tiden er ideel til at etablere sig i Danmark for restauranter i den lidt lavere ende af kvalitetsskalaen. Det vurderer Claus Bonde Hansen, som er ekspert i dansk detailhandel ved revisionsselskabet BDO.

- Når det gælder dagligvarer, vil danskerne både have discount og luksus. Blandt andet har vi set, hvordan discountkæder som Kiwi og Lidl overraskende har bidt sig fast, mens middelklassebutikker som Kvickly, SuperBrugsen og Føtex har større problemer. Derfor tror jeg også sagtens, at Danmark kan rumme to-fire burgerkæder mere.

Hvor bestiller du mad 1. januar?

Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed
Det er dog ikke alle og enhver, der kan slå sig ned med succes.

- Det kræver kapital og den rette beliggenhed at overleve. Er du ikke placeret et sted, der er nemt at komme til, tjener du ingen penge. Og for at få de bedste beliggenheder, skal du have kapital. Samtidig er det vigtig at skille sig ud. At specialisere sig og kunne tilbyde noget, de andre kæder ikke har, vurderer Claus Bonde Hansen.

Han bakkes op af aktørerne selv, når det kommer til vigtigheden af beliggenhed.

- Planen er at åbne flere restauranter, men vi går ikke på kompromis med beliggenheden. Det vigtigste for os er at ligge steder med en god kundestrøm, siger partner i Max Michael Raffnsøe til Ekstra Bladet.

Vi er meget ydmyge omkring, at vi er en ny aktør på markedet

Store ekspansionsplaner
Hos Max er de glade for den modtagelse, forbrugerne har givet dem, og kæden er allerede godt i gang med ekspansionsplanerne. En ny restaurant med drive-in et sted i Storkøbenhavn vil blive offentliggjort i løbet af januar måned, men det stopper ikke her. Planen er, at der om maksimalt seks år skal være op til otte Max-restauranter i Storkøbenhavn. Herefter gælder det resten af landet.

- Vi er meget ydmyge omkring, at vi er en ny aktør på markedet. Men vi er gode til det, vi laver, og er fortrøstningsfulde. Vi giver forbrugerne et nyt valg, siger Michael Raffnsøe.

Mens svenske Max indtil videre kører sololøb, har amerikanske Carl's Jr. valgt at slå sig sammen med Dansk Supermarked. Det betyder, at burgerkæden åbner op ved siden af Bilka.

- Carl's Jr. har haft den helt rigtige indgangsvinkel ved at slå sig sammen med Dansk Supermarked og Bilka, hvor der er kunder i forvejen og gode tilkørselsforhold, vurderer Claus Bonde Hansen fra BDO.

Og de to udgaver af Carl's Jr., som allerede er åbnet, bliver da heller ikke de sidste.

Når man skal synde, kan man lige så godt gøre det med manér

Klassens frække dreng
- På baggrund af de to restauranter, vi har i Vejle og Næstved, er det helt klart planen, at Carl's Jr. skal udbredes til andre Bilka-butikker i landet. Og der er stor sandsynlighed for, at der allerede vil ske noget i 2014, fortæller Martin Uebel, indkøbschef for restaurationsdelen under Dansk Supermarked.

Burgerkæden Carl's Jr. er kendt for at være klassens frække dreng.

- Det har vi det fint med, og den vinkel vil vi dyrke endnu mere fremover. Vi melder klart ud, at hos os får du et stort, kalorieholdigt måltid i forhold til andre sammenlignelige produkter. Når man skal synde, kan man lige så godt gøre det med manér, siger Martin Uebel.

Der er plads til flere
Således er banen kridtet op til øget konkurrence, hvilket veletablerede McDonald's hilser velkommen.

- Vi synes, det er fint med øget konkurrence, som holder os på tæerne, men det vil ikke ændre den måde, vi arbejder på. Vi har jo hele tiden haft konkurrence fra blandt andet tankstationer, så vi arbejder hele tiden hårdt på at styrke brandet og udvikle vores menu, siger Stine Green Paulsen, kommunikationsdirektør hos McDonald's Danmark, til Ekstra Bladet.

- Hvad forventer I, der vil ske på markedet de kommende år?

- Som det ser ud lige nu, så går det jo godt for burgerrestauranterne. Og der er i hvert fald plads til de to nye kæder på markedet. Om der også er plads til flere, er svært at sige nu. Selvfølgelig har markedet en begrænsning, men der er vi ikke nået til endnu, vurderer Stine Green Paulsen.

Loyaliteten daler, jo flere kæder, der kommer på markedet. Det er blandt andet derfor, at Ikea sælger så meget fastfood

Dalende loyalitet
Det største problem lige nu for de etablerede kæder, Burger King og McDonald's, er, at flere aktører giver mindre loyalitet blandt kunderne.

- Loyaliteten daler, jo flere kæder, der kommer på markedet. Det er blandt andet derfor, at Ikea sælger så meget fastfood. Det er nemt for de kunder, der er der i forvejen, og så er man ligeglad med, at det ikke lige er en pølse fra Tulip, man spiser, siger Claus Bonde Hansen fra revisionsfirmaet BDO.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Burger King.