25-årige Thomas vil give dig løn for at se reklamer

Du bruger alligevel din telefon hele tiden, så du kan lige så godt tjene penge på det, mener Thomas Kjær, der står bag nyt koncept

25-årige Thomas Kjær har fået en idé: Du skal have penge for at se reklamer. Privatfoto: Thomas Kjær
25-årige Thomas Kjær har fået en idé: Du skal have penge for at se reklamer. Privatfoto: Thomas Kjær

En dag på vej hjem i en propfyldt linje 6A løb Thomas Kjærs smartphone tør for strøm.

Den pludseligt manglende adspredelse fik den 25-årige mand til se sig omkring i bussen, hvor han fik øje på de små skærme, som viser reklamer for passagererne. Der var bare ingen, der så dem, kunne Thomas Kjær konstatere, da han kiggede sig videre omkring i bussen. Alle sad og kiggede ned i deres telefoner.

Det var i det øjeblik, den unge mand fik idéen til et koncept, han har brugt det seneste år på at udvikle. Et koncept, som ganske enkelt går ud på at betale folk for at se de reklamer, som virksomheder betaler i dyre domme for at få lavet.

- Du bruger i forvejen din smartphone til massevis af tidsfordriv hver dag, og når du alligevel sidder og keder dig i bussen eller i sofaen, kan du lige så godt blive betalt for at få tiden til at gå, lyder Thomas Kjærs overbevisende argument.

Konceptet fungerer kort og godt ved, at brugere kan tilmelde sig på Thomas Kjærs hjemmeside Beestad.com. Her opgiver man nogle informationer om sig selv, og i den anden ende kan virksomhederne – Thomas Kjærs kunder – vælge, hvilke af de tilmeldte, de vil vise deres reklamer for.

- Det er en win/win-situation. Brugerne ser kun reklamerne i det øjeblik, de har lyst til at se dem – og de vælger selv, hvilke reklamer, de ser. Som jeg ser det, mødes brugernes ønsker med virksomhedernes behov, forklarer grundlægger Thomas Kjær til Ekstra Bladet.

Den 25-årige iværksætter stoppede på sin kommunikationsuddannelse ved udgangen af sidste semester, og har for nylig også sagt sit job op for at dedikere sin tid til det nyudviklede koncept. Pengene til opstarten har han taget fra sin egen opsparing.

Når en bruger tilmelder sig Beestad, og bliver matchet med forskellige virksomheder, som gerne vil vise sine reklamer frem for brugeren, sætter Beestad penge direkte ind på kontoen.

- Det er det bedste betalte tidsfordriv. Man er ikke forpligtet til at gøre noget andet end at se reklamer, når man har lyst, siger Thomas Kjær.

24-årige Michael er også ung iværksætter. Da han fik nok af dyre barberblade, tog han kampen op mod Gillette.