Annonce:
Annonce:

FDM: Det er ikke i orden

Ekspert fra FDM kalder Chevrolets behandling af bilerne lemfældig - og en jurist mener, at forbrugerne skulle være informeret

Jurist hos FDM, Lennart Fogh, mener, at Chevrolet burde informere kunderne om, at den bil, som de står over for at købe, har været oversvømmet. (Foto: Pressefoto)
Jurist hos FDM, Lennart Fogh, mener, at Chevrolet burde informere kunderne om, at den bil, som de står over for at købe, har været oversvømmet. (Foto: Pressefoto)
Annonce:
Følg Forbrug

ekstrabladet.dk har bedt bilteknisk ekspert, Jørgen Jørgensen, fra Forenede Danske Motorejere (FDM) om at vurdere Chevrolets arbejde med at få skaderne udbedret på bilerne.

Han er alt andet end imponeret over Chevrolet's håndtering af skaderne.

- Det er lyder umiddelbart som en noget lemfældig afhjælpning af sådan en skade, lyder Jørgen Jørgensens vurdering.

- Teknisk set er der ikke noget i vejen for, at man kan bringe sådan en bil på fode igen. Men det skal jo selvfølgelig gøres fagligt korrekt. Og man skal jo sikre sig, at el-systemet ikke har taget skade ved enten at udskifte det, eller tørre det ordentligt. Det kan jo gribe ind på en masse ting på sigt som for eksempel bilens elektronik, siger han og tilføjer.

- Set med mine øjne er det betænkeligt, hvis de bliver sat til salg, uden at kunderne får det at vide.

Annonce:

Vigtigt at informere kunderne
Også leder af den juridiske afdeling hos FDM, advokat Lennart Fogh, stiller sig kritisk over for Chevrolets mangelende information til de kunder, som har købt en tidligere oversvømmet bil.

- Det er ikke i orden. Når man køber en ny bil, så har man en forventning om, at den er fabriksny og frisk fra fad. Man forventer at få noget, der ikke har været gennem reparationer. Sådan noget bør folk i det her tilfælde få at vide, så de kan tage stilling til, om de vil købe bilen eller ej.

Lennart Fogh henviser til reglerne om oplysningspligt, hvor forhandleren skal informere kunden om de ting, som forhandleren ville kunne indse, at forbrugeren normalt gerne ville vide.

- Tager jeg for eksempel to identiske biler og stiller dem op ved siden af hinanden - de er helt nye, de har samme udstyr, og de koster det samme. Jeg fortæller dig så, at den ene af de her biler har stået i vand og spørger dig: 'Hvilken en af disse biler vil du have?' Man kan næsten ikke tro andet, end at folk vil vælge den bil, der ikke har stået i vand, siger Lennart Fogh og tilføjer:

Annonce:

- Det er også mange penge, der står på spil, når det handler om biler, så det er vores holdning og vurdering, at det bør man informere sin kunde om.

- Så kan det godt være, at der ikke er nogle konkrete konsekvenser, hvis man erhverver sig sådan en bil. Men det er jo kunden, der må leve med den i tiden fremover, hvis der opstår nogle problemer. Derfor skal kunden have valget, inden han skriver under.

Har du købt en bil, der har været fuld af vand, før du fik den? Så send en mail til kup@eb.dk.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
Nyttig idiot for islamister
Annonce:
Annonce:

... MEGA-GALLERI

Annonce:
Annonce: