Postens råd til kunde: Brug en anden kurer

Bedste kundeservice-råd fra Post Danmark: Vil du undgå leveringsproblemer, så vælg et andet firma til at levere dine pakker

Hanne Kjærskovs batteri til computeren havde en værdi på omkring 600 kroner, og det er nu havnet retur hos sælgeren i Singapore. (Foto: Colourbox)
Hanne Kjærskovs batteri til computeren havde en værdi på omkring 600 kroner, og det er nu havnet retur hos sælgeren i Singapore. (Foto: Colourbox)

Den 14. december undrer Hanne Kjærskov sig over, at det batteri til computeren som hun købte den 20. november, endnu ikke er dukket op med posten.

Hun kontakter sælgeren i Singapore, der for længst har skibet varen af sted. Efter at have fået et Track & Trace-nummer kan Hanne Kjærskov se, at pakken har været i Danmark siden den 28. november.

Læs også:

Posten trampede min pakke i stykker

Hun forstår ikke, hvorfor hun ikke har fået besked fra Post Danmark, og ringer derfor til kundeservice.

- Jeg anede ikke, at pakken var i landet. Jeg får at vide, at de har sendt mig et brev om, at de har brug for en kopi af fakturaen, siger den selvstændig erhvervsdrivende til ekstrabladet.dk.

Læs også:

Strafporto for postens egen frankering

For at kunne hjælpe hende kræver kundeservice at få det 10-cifrede referencenummer, der er anført i brevet. Hun prøver at forklare, at hun netop ikke har modtaget noget brev.

- Så fik jeg nærmest skæld ud, for postmedarbejderen kunne se i sit system, at der var 'dannet' et brev. Hun mente, at jeg nok havde overset det mellem reklamerne. Da jeg så forklarede, at jeg ingen reklamer får, foreslog hun, at jeg havde smidt det ud sammen med brochurer for pizzariaer, siger Hanne Kjærskov lettere forundret over den antagelse.

- Jeg skynder mig at sende en kopi af fakturaen og kopi fra PayPal (betalingstjeneste, red.), så de har al dokumentation for at levere pakken, siger den 38-årige direktør.

Læs også:

- En falliterklæring, Post Danmark

Post Danmark bekræfter den 14. december, at de har modtaget alt, hvad de skal bruge. Alligevel lykkes det ikke for Hanne Kjærskov at få sin pakke, der fem dage senere sendes retur til sælgeren.

- Hver dag tager jeg kontakt til kundeservice for at høre, om jeg kan få min pakke, men ingen kan gøre noget for mig. Jeg får også at vide, at her op til jul kan jeg godt opgive at få hjælp. Det er chokerende, siger Hanne Kjærskov.

Hun er ikke den eneste, hvor kundeservice har givet julen skylden for uregelmæssigheder.

Hanne Kjærskov bor i Hinnerup og overvejede at starte bilen og køre til København for selv at hente sit computer-batteri, men idéen døde med udsigten til skulle slås med en skrankepave.

- Fredag den 16. december ringer jeg som sædvanligt, og jeg får at vide, at de ikke arbejder i weekenden, og at på mandag vil pakken blive returneret, så nu var det for sent. Hende jeg taler med kan desværre ikke gøre noget, og hun sidder helt alene og har ingen, hun kan give min sag videre til, siger Hanne Kjærskov, der kalder situationen grotesk.

Se hendes Track & Trace historik her

- Jeg var så frustreret og gal. Jeg spurgte i kundeservice om, hvad jeg skulle gøre for at undgå problemer en anden gang. Hun anbefalede mig, at jeg fik sælgeren til at bruge en anden kurer end Post Danmark, siger Hanne Kjærskov.

- Det er da sørgeligt, at Post Danmark selv indrømmer, at de ikke kan finde ud af det, siger Hanne Kjærskov, der til sidst følte sig helt metaltræt af at blive sendt rundt mellem lange telefonkøer til Post Danmarks kundeservice og toldkontoret og tilbage igen.

Et at det nye års opgaver bliver at afgøre, om hun skal indhente batteriet til en værdi på omkring 600 kroner til Danmark – igen. Det bliver dog ikke med Post Danmark.

En anden læser, Ernst Iversen i Vejle, har oplevet det samme som Hanne Kjærskov. Hans pakke ankom fra Hong Kong til Danmark og blev returneret igen, uden at han nogensinde fik at vide, at den havde været i landet.

Se hans Track & Trace historik her

Slemt er det også for danskere, der har modelfly som hobby. Ganske ofte er der problemer med bestillinger fra udlandet.

ekstrabladet.dk har siden den 23. december lagt beskeder hos Post Danmarks pressechef, men han er endnu ikke vendt tilbage på adskillige henvendelser.

Hvilke problemer oplever du med posten? Skriv til postklage@eb.dk med adresse, problem og periode eller sms til 1224 (alm. takst) og kom med på Danmarkskortet

[anmeldelse]