En sort iPhone 4 16GB til 1898,07 kroner eller modellen større - iPhone 4 32GB til 2006,84 kroner. Det tilbud er en dansk forbruger faldet over, da han surfede efter mærkejakker på nettet.
Et hurtigt pristjek hos nogle af de danske teleselskaber afslører, at det dæleme er billigt for de smarte telefoner fra Apple, der herhjemme gerne koster mellem 4000 og 6000 kroner.
Advarer imod hjemmeside
Og selv om du gerne vil spare mere end 50 procent på din nye telefon eller julegaven, så er det en rigtig dårlig idé at bestille de billige iPhones.
- Vi fraråder forbrugere at købe på den hjemmeside, siger Maria Jensen, jurist i e-handelsfonden, til ekstrabladet.dk.
Heldigvis droppede den smartphone-fristede mand at bestille en af de fancy telefoner. Havde han gjort det, var han efter alt at dømme endt med en gammel Nokia-model eller helt uden telefon.
Gooseparkasalg.com er navnet på hjemmesiden bag telefonfristelserne. Som navnet antyder er mobiler ikke det eneste, netbiksen kan tilbyde.
Kinesisk fupfirma
Den frister på dansk med alskens normalt meget dyre mærkevarer, som du kan købe til halv pris eller endnu billigere.
For eksempel Timberland-støvler, Moncler-jakker, Canada Goose-ditto, Nike-sko, tøj fra North Face og så videre.
Selv om Gooseparkasalg.com mestrer en slags dansk på hjemmesiden, huserer bagmændene dog langt fra Danmark. Domænenavnet er registreret i Kina og et vaskeægte falsknerforetagende ligesom stribevis af andre onlinebutikker, som ekstrabladet.dk igennem den senere tid har skrevet om.
Læs også: Min mærkejakke lugter af hønselort
De varer, du måtte modtage, når pengene er trukket fra din konto, er nemlig slet ikke den ægte vare. Tidligere på året modtog en række danskere i stedet for de smarte mobiler, de havde bestilt online, en gammel Nokia-model. Dengang stod fupfirmaet Telestar.dk bag.
Og det er netop, når du får leveret en vare, som ikke lever op til det, du har bestilt, at du får problemer.
Læs også: Fup-mærkejakker til salg på nettet
Gør indsigelse
Nets, det tidligere PBS, understreger, at der er stor forskel på en 'ikke levering' og 'mangelfuld levering' i forhold til forbrugerens rettigheder.
Modtager du ikke varen, skal du først forsøge at få en afklaring fra netvirksomheden. Herefter kan du gøre indsigelse i din bank, som kan overføre pengene.
Får du derimod en forkert eller mangelfuld vare, skal virksomheden som udgangspunkt have mulighed for at udbedre problemet.
Brodne kar
Er varen imidlertid så mangelfuld, at fejlen ikke kan være andet end bevidst, er det op til en konkret vurdering i din bank, om du kan få pengene tilbage.
- Der findes brodne kar. På et tidspunkt solgte en virksomhed ved navn Telestar.dk nogle påfaldende billige mobiltelefoner. Men bestilte man en ny, smart model, fik man typisk leveret en gammel Nokia. Her valgte bankerne i den konkrete sag at behandle sagerne som 'ikke-leveringer', fordi der var tale om en systematisk praksis fra virksomhedens side, og en vare, der var langt fra det lovede. Heldigvis er det et fåtal, der gør det bevidst, siger Søren Winge, pressechef i Nets, til ekstrabladet.dk.
- Men det er ikke en naturlig rettighed, at banken tilbagefører pengene, hvis du har valgt at modtage varen, siger Søren Winge.
Læs mere om dine rettigheder, når du er blevet fuppet, i boksen til højre.
Er du blevet snydt på nettet, så skriv til kup!