Få tilbud i discountkæders ugeaviser

I tilbudsaviserne for flere discountkæder er under ti procent af varerne i katalogerne reelle tilbud

Bare fordi en vare optræder i ugens aktuelle tilbudsavis, betyder det ikke, at der nødvendigvis er penge at spare. (Arkivfoto: Thomas Lekfeldt)
Bare fordi en vare optræder i ugens aktuelle tilbudsavis, betyder det ikke, at der nødvendigvis er penge at spare. (Arkivfoto: Thomas Lekfeldt)

Der er langt mellem tilbuddene i de mange tilbudsaviser, som supermarkedskæderne smider i postkasserne.

Faktisk er det i snit kun 38 procent af varerne, der er på tilbud. Det viser en undersøgelse, som Copenhagen Economics har lavet af samtlige tilbudsaviser i en tilfældig uge i år.

Især discountbutikkerne udmærker sig ved at have meget få deciderede tilbud i deres tilbudsaviser. I katalogerne fra Aldi, Spar, Netto og Rema 1000 var mindre end 10 procent af varerne på tilbud, viser opgørelsen.

Læs også: Tilbudsaviser bliver tykkere og tykkere

Discountkæden Rema 1000 siger om indholdet i deres tilbudsaviser:

- Det er det, vi tilbyder i den uge. Det kan både være partivarer, sortimentsvarer, nye produkter og det kan også være nogle af vores normale varer, som vi har sat ned, siger Anders Jensen, der er marketingdirektør i Rema 1000, til DR Nyheder.

Han fremhæver, at partivarerne ofte bliver solgt billigt, men at de ikke må karakteriseres som tilbud, fordi de ikke er en del af det faste sortiment.

Brug kritisk sans
Forbrugerrådet opfordrer kunderne til at være opmærksomme, når de bladrer i tilbudsaviserne.

- Bare fordi det står i en reklameavis er det ikke nødvendigvis et slagtilbud. Det gode råd er, at man kigger på reklameaviserne med en stor portion kritisk sans, siger Mette Boye, der er afdelingschef i Forbrugerrådet.

55 kilo reklamer om året
Dansk Erhverv, der har mange af butikkerne som medlemmer, kan ikke se noget problem i den lave andel af tilbud.

- Det er da en fordel for forbrugerne, at de på en nem måde kan få informationer om, hvad det almindelige prisniveau er, siger Lone Rasmussen, der er forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv, til DR Nyheder.

En husstand modtager i gennemsnit 55 kilo trykte reklamer om året.

0 kommentarer
Vis kommentarer