Uofficiel postregel: Lad de store breve stå

Der er en vældig god forklaring på, hvorfor mange oplever en selvhenterseddel i postkassen - der er ikke plads på cyklen

Reklamerne har topprioritet hos Post Danmark, for det er en god forretning. Det presser større maksibreve ud af postbudenes cykeltasker, så kun en anmeldelsesseddel kommer med ud på ruten. (Foto: Colourbox)
Reklamerne har topprioritet hos Post Danmark, for det er en god forretning. Det presser større maksibreve ud af postbudenes cykeltasker, så kun en anmeldelsesseddel kommer med ud på ruten. (Foto: Colourbox)

Det er fysisk umuligt for postbudene at have al post med til hele ruten. Flere steder siger ledelsen direkte til omdelerne, at de bare skal lade de store breve stå.

- Der er reglerne, og så er der de uofficielle regler. Selv postmesteren sagde, vi bare skulle skrive en seddel til postkassen, hvis der var for lidt plads på cyklen til at have det hele, siger Lars Pedersen til ekstrabladet.dk.

Læs også: Selvhenter: Pakkeposten ringer ikke på

Han var for tre år siden fuldtidsvikar og cyklede som postbud i Køge, Hårlev og Solrød Strand. Dermed bekræfter han den mistanke, som mange af ekstrabladet.dk's læsere har luftet: buddet med maksibreve ringer ikke på, fordi det er lettere at lægge en seddel i postkassen end at have brevet med ud på ruten.

Læs også: Læserstorm: Stram op Post Danmark

ekstrabladet.dk har fået flere henvendelser fra tidligere medarbejdere, der alle fortæller den samme historie: større breve – i postvæsnet kaldet 'klodser' – kommer ikke altid med ud på ruten. På en cykel med fire tasker er der en begrænset kapacitet, og først og fremmest skal der være plads til reklamerne, for det er her, Post Danmark tjener gode penge. Dernæst kommer breve og til sidst 'klodserne'.

- Hvis tre en halv taske er fyldt op med reklamer og breve, så er der ikke meget plads tilbage. Var der ’klodser’ med fødselsdagsflag på, skulle de tages med først, siger Lars Pedersen, der i dag er 36 år gammel.

- Det var værst om torsdagen, for der skulle blade som Se og Hør og Billedbladet også med ud til alle abonnenterne, og så var der endnu mindre plads til det andet, siger Lars Pedersen.

Læs også: Post Danmark: Vi får nærmest ingen klager

Som vikar fik han hele tiden nye ruter, mens de fastansatte kendte modtagerne rundt om på adresserne. Derfor havde de også et indtryk af, hvem der plejede at være hjemme i dagtimerne. Så hvis noget skulle fravælges, blev det posten til de personer, hvor det var mest sandsynligt, at de alligevel ikke var hjemme.

- Jeg prøvede på at have det hele med ud. Jeg kørte nogle gange med alle tasker fyldte, noget på bagagebæreren og lidt i hånden, og alligevel kan du ikke have det hele, siger Lars Pedersen.

Han understreger at budene allerhelst vil have det hele med, men at det er fysisk umuligt. Han var ansat via et vikarbureau, og det var ham selv, der valgte at holde op som omdeler.

Læs også: Venter stadig på svar fra Post Danmark

Sådan var situationen for tre år siden i både Køge, Solrød Strand og Hårlev, og den er identisk med forholdene i hovedstadsområdet i dag.

ekstrabladet.dk har haft kontakt med en nuværende medarbejder, der distribuerer posten ud til de forskellige distrikter. Han kan bekræfte, at billedet ikke har ændret sig synderligt. Af hensyn til sin nuværende stilling ønsker han at være anonym.

Læs også: Post Danmark: Alle klager er vigtige

Post Danmark: Vi kan ikke genkende det
Hos Post Danmark vækker beskrivelsen af postbudenes hverdag på ingen måde genklang.

- Jeg kan blankt afvise, at det sker. Det er stik mod alle regler og sund fornuft, så det kan jeg slet ikke forestille mig skulle være tilfældet, siger Martin von Horsten til ekstrabladet.dk. Han er chef for distributionen, hvilket omfatter alle omdelerne rundt om i landets budstuer.

Den begrænsede kapacitet i taskerne på budenes tohjulede bør ikke have nogen betydning.

- Hvis det hele ikke kan være i taskerne, skal det køres ud til depoterne, der ligger undervejs på ruten. Så kan buddet fylde taskerne op løbende med eksempelvis ‘adresseløse forsendelser’, som vi kalder reklamerne. Det er daglig rutine, siger Martin von Horsten.

Kan ikke lade sig gøre
Og det burde ikke kunne lade sig gøre, at nogle bude åbenbart efterlader større breve tilbage i budstuen.

- Det er fast procedure, at der ikke må stå noget tilbage. Det du nævner, lyder meget mærkeligt. Det er jo breve, som vi er blevet betroet, så det ville være en dårlig forretning for os ikke at dele dem ud, siger Martin von Horsten.

Har du været mellemleder og givet besked på at lade store breve stå? Har du været bud og fået klager, fordi maxibrevet ikke var med? Send os en sms på 1224 (alm. takst) eller send en mail 1224@eb.dk.

Sådan klager du hos Post Danmark

Skriv en mail til skrivpost@post.dk

Chat på hjemmesiden postdanmark.dk mandag-fredag mellem 7-18 og lørdag mellem 8-14

Ring til hovednummeret 80 20 70 30 - det er ikke muligt at ringe til det lokale postkontor

Send et brev til Post Danmark -Tietgensgade 37 - 1566 København V