Annonce:
Annonce:

Prisfejl: Fik havetraktor for 899 kr

Det er onlinebutikkernes eget ansvar, at deres varer er korrekt prismærket. Derfor skal de også sælge til prisen, hvis kunden er i god tro

Det er butikkens eget ansvar at priserne på varerne er korrekte. Derfor skal de også sælge til den angivne pris. (Foto: erix!/flickr)
Det er butikkens eget ansvar at priserne på varerne er korrekte. Derfor skal de også sælge til den angivne pris. (Foto: erix!/flickr)
Annonce:
Følg Forbrug

Forbrugerklagenævnet har klokkeklart afgjort, at onlinebutikker ikke kan annullere en handel, hvis hjemmesiden har opgivet en forkert pris.

En heldig havemand fik sig en ny havetraktor til 899 kroner, hvor prisen egentlig skulle have været 8.999 kroner. En endnu heldigere kunde fik sig et kameraobjektiv for bare 1.459 kroner, mens det rigtige prisskilt skulle have vist 14.595.

Forbehold for trykfejl gælder kuni tilbudsaviser
Men det er og bliver forretningen, der selv må bøde for forkerte priser. Også selv om visse internetbutikker forsøger at lægge ansvaret over på kunden, når de handlende aktivt skal acceptere forskellige handelsvilkår. Dermed kan en butik altså ikke gardere sig med formuleringer som 'forbehold for prisfejl' eller noget i den retning.

Annonce:

- Forbrugerklagenævnets afgørelser slår fast, at sådan kan butikkerne ikke bare skrive sig ud af det. Og hvis du som køber ikke er i ond tro, er butikken forpligtet til aftalen, siger jurist i Forbrugerstyrelsen Henrik L. Sedenmark til ekstrabladet.dk.

Butikkens eget ansvar
Det er også op til butikkerne at bevise, at en kunde kunne have været i ond tro.

- Det er sådan set de samme regler for internethandel, som hvis du handler i en fysisk butik. Kunden har ret til at købe varen til den pris, der er skiltet med. Hvis du finder en bluse, der er mærket til 500 kroner, så skal butikken sælge til den pris, selvom ekspedienten hurtigt kan vise fire bluser magen til, der alle koster 700 kroner, siger Henrik L. Sedenmark.

Kun ordrebekræftelsen binder
I april måned fik Forbrugerstyrelsen TNS Gallup til at undersøge, hvor godt danskerne kender til deres rettigheder, når de handler på internettet.

Annonce:

Den viser blandt andet, at 71 procent af de adspurgte, vidste at det er ordrebekræftelsen, der er bindende. Til gengæld er det nærliggende at forveksle b estillingsbekræftelser, reservationsbekræftelser eller andre former for 'bekræftelser', men de sikrer altså ingen form for handelsaftale.

Kend din ret

Her er et udpluk af resultatet af Forbrugerstyrelsens undersøgelse:

- 76 procent af danskerne er klar over, at de har 14 dages returret, når de handler på nettet.

- 46 procent ved, at det er sælger, der skal betale for forsendelsen begge veje, når en fejlbehæftet mobil købt over nettet skal byttes til en ny. Omvendt tror 48,5 procent, at køber skal betale for at sende mobilen retur, og sælger skal betale for at sende den nye telefon, mens 5,4 procent tror, at køber skal betale begge veje.

- 65 procent er klar over, at et par sko købt over nettet kan returneres og pengene betales tilbage, selvom emballagen er ødelagt. Omvendt tror 23 procent, at varen ikke kan returneres på grund af ødelagt emballage, mens 12 procent tror, at de har ret til at returnere varen og få et tilgodebevis, men ikke pengene tilbage.

Læs mere om undersøgelsen her

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
Milliarderne forsvinder op i den blå luft
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Bagholdet

Annonce:
Annonce: