Tilbudsaviser bliver tykkere og tykkere

Tilbudsaviser bugner i postkassen. De flittigste tilbudsjægere har nu et ugentligt pensum på cirka 675 sider

Der er åbenbart ingen grænser for, hvor store supermarkedernes tilbudsaviser kan blive.

I årets første kvartal er antallet af sider vokset med mere end 11 procent i forhold til sidste år, viser en opgørelse, detail-analysevirksomheden Gordios Insight har lavet for Ritzau.

Læs også: Irma dropper papiret

Dermed er det ugentlige læsepensum nu på godt 675 sider. Men danskerne sluger gerne de mange sider weekend efter weekend, pointerer eksperter.

- Detailhandlen ved, at tilbudsaviser bliver læst, og at det virker, siger Claus Nykjær, partner i Gordios Insight, der har registreret vækst i antallet af sider de sidste mange år.

Tilbudsaviser som ugeblade
Ole E. Andersen, ekstern lektor i forbrugeradfærd på Handelshøjskolen i København, er enig og sammenligner tilbudsaviserne med ugeblade.

- Der er billeder, gode tilbud, vi bliver inspireret, og så kommer de lige ind ad døren. Samtidig synes vi, at de er hyggelige at sidde og læse i, siger Ole E. Andersen og peger på, at blot 22 procent af husstandene siger 'nej-tak' til reklamer.

Bilka overhalet af Føtex
De sidste par år har Bilka klart haft førertrøjen på, når det gælder tykkelsen af ugens tilbudsavis. Men i årets første kvartal er kæden blevet overhalet af Føtex, hvor det samlede antal sider i perioden nåede op på 1548 sider.

Claus Nykjær hæfter sig dog mere ved tallene for discountbutikkerne, hvor kampen om at blive danskernes foretrukne kæde for alvor er blevet intensiveret de sidste par måneder.

- Tilbudsaviserne er det vigtigste middel i den krig. Derfor kan vi også se, at kæder som Fakta og Netto skruer mere op for siderne end de andre for tiden, siger Claus Nykjær.

Han henviser til, at antallet af sider i discountbutikkernes reklamer er steget med mere end 20 procent på et år.

0 kommentarer
Vis kommentarer