Syv gode prutteråd

Du skal ikke altid acceptere den pris, der står på varen eller falde for sælgerens sleske tunge. Lær, at gøre bedre indkøb med syv råd

Vær ikke bange for at prutte om prisen - ofte er der gevinst. (Foto: Colourbox)
Vær ikke bange for at prutte om prisen - ofte er der gevinst. (Foto: Colourbox)

I Danmark har vi ikke den store tradition for at forhandle om prisen på de varer, vi køber - og vi godtager som oftest ukritisk dét, som står på prisskiltet.

Men det kan være en god ide, at tage sagen i egen hånd og prutte om prisen, for der er mange steder, hvor en lille rask forhandling er accepteret. Eksempelvis i forretninger som sælger hårde hvidevarer, møbler eller Hi-Fi-udstyr.

Gå i kødet på forretningen
Cirka 25 procent af de danske forbrugere finder sig ikke nødvendigvis i den pris, som troner frem på prisskiltet, viser en rapport fra Konkurrencestyrelsen og Forbrugerstyrelsen. Og pris-prutterne får ofte gevinst. Gevinsten kan være et prisnedslag, ekstra ydelser eller en bedre model af den vare, de vil erhverve sig.

Forbrugerrådet har sammensat syv råd, som kan hjælpe dig med at få mere ud af din hårdttjente løn, når du skal købe varer som koster fra 300 kroner og opefter.

1. Hvad har du brug for
Find ud af hvad du egentlig har brug for, og prioriter dine krav. For eksempel: Er automatisk afrimning vigtig for dig, eller er mere fryserplads vigtigere, når du skal have nyt køleskab .

2. Forbered dig hjemmefra
Nettet og dine venners erfaringer om pris, kvalitet og service er guld værd. Tjek for eksempel taenk.dks testdatabase , hvor det ofte viser sig, at der ikke altid er sammenhæng mellem pris og kvalitet.

Overvej om sidste års model opfylder dine behov – den kan være billigere i udgangspunktet og butikken kan være interesseret i at få den af vejen.

Tænk langt: Hvis du samler dine køb i samme butik – for eksempel ny cykel til både far og datter - bør du få storkøbsfordel.

3. Lav et budget, før du går hjemmefra
Bliver prisen over budgettet, skal du have is nok i maven til at gå hjem og gennemgå tilbuddet og den øgede omkostning. Mange lader sig rive med af sælgers 'gode tilbud' men finder efterfølgende ud af, at de slet ikke har brug for varen.

4. Besøg altid mere end én butik
Så du lærer varerne at kende og får nyttige input fra de forskellige sælgere. Det vil også give dig et bedre indblik i prislejet, for det enkelte produkt.

Jo dyrere eller mere betydningsfuld en vare er for dig (for eksempel en bil eller et hus), jo vigtigere er det, at du ikke handler alene. Tag en god ven med, der kan hjælpe dig med at holde hovedet koldt, for du vil sandsynligvis have forelsket dig så meget i varen, at du ellers vil komme til at betale alt for meget.

5. God kemi og opførsel
Den gode kemi er afgørende ved forhandlingen – så tal pænt! Spørg ind til varen og dens fordele og bagdele. Husk: Du kan lære om produkterne, men behøver ikke at købe.

6. Vent med forhandlingen
Butiksprisen er dit udgangspunkt for forhandling. men start ALDRIG med at spørge, hvad sælger kan tilbyde i rabatter og lignende. De 'forhandlinger' må først komme i spil, når I er enige om, at det valgte produkt er et, du kan bruge. Pas på med at virke for begejstret for produktet, for så ved sælger, at der ikke skal gives meget, for at handlen er i hus.

7. Keep it cool
Udover prisnedslag kan sælgeren måske tilbyde ting som gratis levering, installation, bortskaffelse af det gamle, længere og bedre garantiperiode, serviceordning, ekstra tilbehør eller en anden vare, du også har på købslisten.

Henvis til prisen andre steder, lignende produkter til lavere pris eller med bedre service. Hold hovedet koldt når du står i butikken og gå en tur rundt om blokken, før du slår til. Brug evt. en dag/nat på at gennemtænke om det er den rigtige vare - også selv om sælger vil prøve at presse ved at sige 'tilbuddet gælder kun i dag' eller 'det er den, sidste jeg har.'

Når du kommer i morgen får du nok også tilbuddet. Og var det den sidste af produktet, kan sælger nok finde varen, eller et tilsvarende produkt, på lager eller hos en kollega. Skulle det ske, at du ikke kan få varen næste dag, så finder du den nok et andet sted.

HUSK: Du gør ikke kun dig selv en tjeneste. Du er også med til at disciplinere erhvervslivet og skaffe bedre vilkår og priser for alle, hvis du presser priserne.

Rådene er udarbejdet i samarbejde med forhandlingsrådgiver Hans Chr. Viemose

Kilde: Forbrugerraadet.dk