- En falliterklæring, Post Danmark

Henriette er så skuffet over Post Danmark, at hun overvejer, om hun selv skal til at cykle ud med fødselsdagskort

Med vilje postede Henriette sin fars fødselsdagskort fra posthusets postkasse lidt længere væk, for at øge sandsynligheden for at lykønskningen kom ud dagen efter. Men omvejen viste sig nyttesløs. (Foto: Colourbox)
Med vilje postede Henriette sin fars fødselsdagskort fra posthusets postkasse lidt længere væk, for at øge sandsynligheden for at lykønskningen kom ud dagen efter. Men omvejen viste sig nyttesløs. (Foto: Colourbox)

Ved at slikke på frimærker for to kroner ekstra i porto - i alt otte kroner - garanterer Post Danmark, at dine breve bliver bragt ud dagen efter.

Men den garanti stoler 38-årige Henriette på ingen måder på. Hun er ellers en af de kunder, Post Danmark før kunne leve af.

- På mærkedage og op til jul vil jeg ikke sende sms eller mail – det er for let og virker upersonligt og automatisk, siger sygeplejersken, der senest forsøgte at lykønske sin far med et brev på dagen.

Læs også: Derfor får du kun post hver anden dag

Det lykkedes dog ikke. Posten havde brug for en ekstra dag til at fragte brevet fra Hellerup til nabodistriktet Østerbro i København.

Hun oplever ofte, at de breve og kort hun sender for at glæde familie, venner og bekendte ikke dukker op i tide. Trods leveringsgarantien der følger med den ekstra porto på to kroner og status som 'A-brev'.

- Post Danmark lover mig en vare, de ikke leverer. Det ville da aldrig gå for andre virksomheder. Som kunde har jeg kun een mulighed for at sende breve, og det er med Post Danmark, der så ikke kan opfylde sin kerneydelse. Det er en falliterklæring, siger Henriette, der sendte en klage til Post Danmark. Se hendes mail her

Læs også: Kundeservice til kunde: Påstand mod påstand

Senere modtog hun to svar fra Post Danmark. Det ene beklager, men henviser til at 95 procent statistisk set leveres indenfor et døgn, og hele 99,9 procent kommer frem inden for to dage. Se svar 1 her

- De tal kan jeg ikke bruge til noget. Hvad de gør internt, kommer ikke mig ved. Jeg betaler for at få et brev leveret dagen efter, og det sker ikke, siger Henriette frustreret.

Det andet svar beklager også forsinkelsen, og Henriette rådes til at sende kuverten ind, hvis Post Danmark skal undersøge sagen nærmere. Det kommer der næppe noget ud af, om så hun havde fået kuverten retur af sin far. Se svar 2 her

Læs også: Uofficiel postregel: Lad de store breve stå

Henriette vil rigtig gerne blive ved med at ønske familie og venner tillykke med et brev, men er umådelig træt af, at det skal være så besværligt med Post Danmark.

- Idéen og overraskelsen forsvinder ligesom, hvis jeg skal sende brevene to dage før for at være sikker på, de dukker op i tide. Det er virkelig en forringelse. Alternativt må jeg selv køre ud med dem, siger Henriette.

Læs også: Postnotat: Aviser er vigtigere end breve

Post Danmark slår i øjeblikket på den store tv-kampagne-tromme for brevets mange kvaliteter. Eksempelvis viser et brev, at afsenderen har gjort sig umage, lyder budskabet. Og netop umage og omtanke er det, Henriette prøver at vise sine kære via Post Danmark.

- Jeg har stor forståelse for reklamen, og at Post Danmark har mistet kunder til elektronisk post. Men virkeligheden og reklamen stemmer ikke overens, siger hun.

Har du også forgæves ventet et A-brev, der heller ikke kom frem i tide? Send en sms med dato + vejnavn + postnr til 1224 (alm. takst) eller send en mail til 1224@eb.dk

Sådan klager du hos Post Danmark

Skriv en mail til skrivpost@post.dk

Chat på hjemmesiden postdanmark.dk mandag-fredag mellem 7-18 og lørdag mellem 8-14

Ring til hovednummeret 80 20 70 30 - det er ikke muligt at ringe til det lokale postkontor

Send et brev til Post Danmark -Tietgensgade 37 - 1566 København V