Det er slut med at skulle betale 750 kr. i afgift, hvis du bliver snuppet uden billet i DSB 's fjern-og regionaltog.
Efter Ekstra Bladets mange afsløringer om gakgak med bøderne bliver der nu lavet om på systemet
- Langt de fleste kunder har gjort alt for at have den rigtige billet. For det meste er der en god grund, hvis billetten ikke er i orden. De skal ikke straffes med en afgift. Men kunderne skal respektere, at man skal betale for at køre i tog. Det er klart, siger Susanne Mørch Koch, underdirektør i DSB Onboard Service.
Gebyr på 100 kroner
Der har været god grund til at kigge på reglerne.
Ekstra Bladet afslørede i efteråret sager med passagerer, der havde fået bøder, selv om de ikke havde kunnet stemple deres kort, passagerer, der fik bøder, da de ikke havde modtaget deres smsbillet, og mange andre historier, som viste, at der var huller i systemet.
Og det har nu været med til at få DSB til at ændre systemet.
I stedet får kunder uden gyldig billet lov til at købe billet i toget - oveni kommer der dog et gebyr på 100 kroner.
Læs også: DSB dyrere end bilen
Det hele noteres ned på et indbetalingskort, som man så får med og kan betale hjemmefra.
- Vi dropper ikke billetkontrollen, men kontrolafgifterne har givet anledning til masser af konflikter og utilfredshed - både blandt personalet og kunderne, så nu fjerner vi dem fra toget, siger Susanne Mørch Koch.
Men anden gang klapper fælden - medmindre du har det, som DSB kalder 'gyldig grund.' Det er altså op til kontrolløren, om du skal have afgiften.
Gælder ikke i S-tog
- Vi skal hele tiden finde den fine balance mellem at yde en god service og at fremstå som en autoritet, som kunderne respekterer. Samfundet har ændret sig. Kunderne forventer service og gider ikke autoritære personer med guldsnore på, fortæller Susanne Mørch Koch.
- Vi tager derfor altid som udgangspunkt, at kunden ønsker at betale for sin rejse, men vi fortsætter med at kontrollere, at kunderne har den rigtige billet.
Det nye tiltag gælder i fjern-og regionaltog, mens man stadig får afgift i S-toget.
Det gør man, da der her ikke er personale, som man kan købe billet hos.
Dog har man også her efter Ekstra Bladets afsløringer løsnet op og har ændret klageproceduren - så nu kigger de på årsagen til afgiften, og om man tidligere har fået en.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.