Moderne bilister har fokus på miljø og brændstoføkonomi – det er bilproducenter og forhandlere udmærket klar over.
Derfor er oplysninger om bilens brændstoføkonomi i dag et synligt salgsparameter, når du kigger på bil. Ofte står bilens brændstofforbrug på det prisskilt, der sidder i bilens forrude hos forhandleren.
Men tallene afspejler ikke virkeligheden. Det viser en omfattende test i det svenske magasin ’Teknikens Värld’, der testede 77 forskellige bilmodeller, hvor japanske Honda og koreanske Hyundai er blandt de rigtig slemme.
76 procent mere
Hyundais Santa Fe bruger 76 procent mere brændstof end angivet af fabrikken, og Hondas CR-V slog ud med et merforbrug på 78 procent.
FDM - Forenede Danske Motorejere - opfordrer til, at man stoler mere på uafhængige tests i bilblade end bilproducenterne.
– De tal, fabrikkerne opgiver, har meget lidt at gøre med benzinforbruget i den virkelige verden, siger Jørgen Jørgensen, afdelingsleder i Teknisk Service hos FDM.
– Vi får tit opringninger fra rasende medlemmer med nye biler, der slet ikke kan køre så langt på literen, som de troede, siger han.
Hyundais danske importør erkender problemet:
Med et gran salt
- Helt generelt kan jeg godt forstå, at folk kan blive forvirrede over, at deres nye bil ikke kører det på literen, der står i brochuren, at den skal. Men vi skriver jo, at man skal tage tallene med et gran salt, siger marketingdirektør Jens Ibsen.
Honda Danmark anerkender ikke resultaterne i den svenske test. Alligevel indrømmer pressechef Michael Lund, at Honda ikke indfrier løfterne.
– Man skal tage tallene med et gran salt og holde sit eget forbrug op imod producenternes. Hvis man kører i byen, vil man eksempelvis opleve, at man har et højere forbrug, siger Michael Lund.
Læs hele artiklen i kup! i Ekstra Bladet i dag.