Efter krise i hjemlandet: Discountkæde vil overtage Nettos trone

Rema 1000's norske topchef melder offensivt ud: Han vil vinde den danske discountkrig

Rema 1000 vil overtage Nettos førerposition på det danske marked. Foto: Linda Johansen
Rema 1000 vil overtage Nettos førerposition på det danske marked. Foto: Linda Johansen

Mens discountkæden Rema 1000 har haft en yderst svær tid i hjemlandet Norge med en række negative historier i pressen, der har kostet på image-barometret, så er situationen en helt anden i Danmark.

Her er kæden den klart mest populære i forhold til omdømme, og samtidig fortsætter kæden med at åbne nye butikker og øge omsætningen.

Derfor melder Remas norske topchef og ejer Ole Robert Reitan nu også offensivt ud i et interview med Berlingske Business. Han vil vinde den danske discountkrig og overtage førertronen fra Netto.

- Vi bygger lige så mange Rema 1000-butikker, som forbrugerne vil have. Men vi åbner ikke flere, end det giver mening. Remas våben er at være de mest effektive og have de laveste omkostninger i forhold til konkurrenterne. Jeg er helt sikker på, at vi kan blive endnu mere effektive og tilbyde kunderne endnu lavere priser end i dag, siger Ole Robert Reitan.

Intet loft
Planen er at åbne 15-25 butikker om året, og der er ikke noget loft over antallet af butikker.

Men for at komme op på Nettos niveau er der stadig langt op.

Før Nettos nylige overtagelse af de mange Kiwi-lejemål havde kæden ifølge Retail Institute Scandinavia 456 butikker og en markedsandel på 14,9 procent af det samlede dagligvaremarked i Danmark. Rema havde 291 butikker og en markedsandel på 10,5 procent.

Netto offentliggør ikke deres regnskaber, men ifølge Retail Institute Scandinavia ligger omsætningen på ca. 20 milliarder kroner. Rema ligger på 12,2 milliarder og er steget med mere end otte procent på et år.

Aggressive
Detailkonsulent Flemming Birch siger til Ekstra Bladet, at det er svært at vurdere, om målet er realistisk. Men det er bestemt ikke tom luft, mener han.

- Rema har hele tiden sagt, at de vil åbne nye butikker og ekspandere, også når flere af de andre kæder har åbnet for mange butikker og dernæst har måttet lukke flere af dem ned. Hele tiden har vi hørt, at Rema vil fortsætte med at åbne nye butikker, så de har hele tiden været meget aggressive i deres ekspansionplaner, siger han og fortsætter:

- Netto har altid været størst, men de har også været i gang i mange flere år end Rema i Danmark, så Netto har haft et betydeligt forspring. Og det er jo også stadig et betydeligt forspring at indhente for Rema. Men danskerne er rigtig glade for kæden, og de rammer danskerne rigtig godt, så der er ikke nogen grundt til at antage, at de ikke kan blive større, siger han.